Klander vid testamente

Min mormors bror gick bort för snart två år sedan. Han hade inga egna barn och var ej gift. Han efterlämnade ett testamente där hans egendom ska delas lika mellan min mor och hennes bror. Alla är nu delgivna testamentet och tid för klandertalan går ut den 21:a april. Förutsatt att den enda som inte godkänt testamentet inte överklagar till Tingsrätten. När får min mor tillgång till huset som hon ska ärva? Kan man börja städa ur huset redan den 22:a april? Eller måste man vänta på testamentet ska godkännas i tingsrätten?

Lawline svarar

Hej! Då en arvinge blivit delgiven testamentet börjar den 6 månader långa klandertiden att löpa. Om det är som i ditt fall att klandertiden tar slut den 21:a april ser jag inget hinder till att din mor får tillgång till huset den 22:a. Finns inget lagstadgat krav på att testamentet måste ha blivit godkänt i tingsrätten utan om ingen klandrar testamentet inom den föreskrivna klandertiden på 6 månader, blir testamentet giltigt. Detta oavsett om det senare visar sig vara ogiltigt på någon grund. Vänligen,
Anton StrandbergRådgivare