Testamentstagare dör innan testator

Min mamma skrev för ngra år sedan ett testamente. Hennes kvarlåtenskap skulle enligt det delas i 5 delar (en del till mig, en del till min då levande bror, en del till min döda brors son samt en del vardera till mina två barn. Men nu har även min andra bror dött. Han hade inga egna barn. Bodelningen efter honom är redan gjord. Frågan är: vad händer nu med mammas 5 delar? Vad händer med min bror nr. 2:s del? Vem ärver den? Delas allt i 4 delar i stället? Mamma har blivit åldersförvirrad så hon är inte förmögen att ändra testamentet. Med tack på förhand

Lawline svarar

Hej! Om en testamentstagare dör innan testatorn innebär det att testamentstagarens avkomlingar ska träda i hans/hennes ställe. Lagrummet för det finner du här https://lagen.nu/1958:637#K11P6S1. I ditt fall har din bror inga barn men då får man kika vidare vilka som skulle ha ärvt honom. Du antyder i frågan att ni var tre syskon men att du är den enda som lever. Det innebär, eftersom din nu döde bror inte har barn, att du får hälften av det han skulle ha ärvt efter er mor och att din andre brors barn får dela på den andra halvan beroende på hur många de är. Vänligen,
Anton StrandbergRådgivare