FrågaÖVRIGTÖvrigt23/04/2010

Icke gällande lagar

JAg förstår inte det här med att lagar som står i lagboken inte skulle gälla, det verkar jätte konstigt menar jag. det sägs att vissa lagar är "obsoleta" eller "obsolescens". nä blir en lag egentligen "obsolet"? varför finns de med i lagboken, om de inte gäller längre?

Lawline svarar

Hej! Det stämmer det du säger, vissa lagar och regler i lagboken är obsoleta. Detta betyder att en lag, eller regel, ej längre anses tillämpbar. Detta är fallet när en lag/regel anses förlegad och därmed ej giltig, trots att den ej är formellt upphävd. Byggningabalken är ett exempel på en balk som innehåller många förlegade bestämmelser. Det kan också finnas delar av regler som är förlegade, exempelvis där det stadgas "böte 10 daler". Som svar på varför de finns med är en gissning från min sida att det är av tradition och hävd, dvs nostalgiska skäl, samt att det är en process att upphäva lagar. Att de finns kvar torde ej utgöra några praktiska svårigheter då de som är obsoleta är uppenbart förlegade. Hoppas svaret har hjälpt dig något! Hälsningar, Jennie
Jennie SvenssonRådgivare