FrågaÖVRIGTÖvrigt23/04/2010

Vräkare

Vad katten har svaret på http://lawline.se/answers/9800 med frågan att göra? Kronofogdens avhysning har väl ingenting med stadens vräkare (HB 1:10) att göra?

Lawline svarar

Hej! Jag får ursäkta för tidigare svar, trodde att vräkare i frågan syftade på någon som kan vräka folk från bostäder. Det förefaller tveksamt om det numera finns en titel kallad vräkare, HB 1:10 är oförändrad sen 1736 och förmodligen obsolet. Vräkare var ett slags statliga besiktningsmän som kontrollerade varor, jag finner det tveksamt att Örebro skulle anställa tjänstemän under denna titel. MVH Tobias Andersson
Tobias AnderssonRådgivare