FrågaÖVRIGTÖvrigt21/04/2010

P-böter, skyltar uppsatta efter parkering

Jag parkerade min bil längs en väg där det inte fanns några skyltar om parkregler i söndags förra veckan. Jag har stått där många ggr förut och andra bilar brukar också stå där. När jag kom idag hade jag 2 böter pga att parkerat på förbjuden plats. Dvs de har satt upp en skylt i veckan , förbjudet att parkera. Jag stod ju redan när de satte upp skylten och eftersom jag inte varit där så visste jag inte om den nya skylten . Kan jag bestrida böterna pga dessa omständigheter?

Lawline svarar

Hej! Tack för din fråga, Det här går att utläsa från Lag (1984:318) om kontrollavgift vid olovlig parkering: 3 § Kontrollavgift får tas ut endast om parkeringsförbudet eller parkeringsvillkoren tydligt har tillkännagetts genom skyltning på platsen. Skyltningen skall utföras med vägmärken. 10 § Om det med hänsyn till omständigheterna i samband med den olovliga parkeringen skulle framstå som uppenbart oskäligt att ta ut kontrollavgift, får avgiften inte tas ut. Böter är motiverat med stöd av 3 §. Ditt fall är dock lite speciellt och det går inte att direkt utläsa ur lagen vad som gäller i en sådan situation. Mitt råd är att du åberopar 10§ om du väljer att pröva denna fråga vid tingsrätten, och att du då noggrant redogör för omständigheterna så du kan styrka att du ställde dig där innan skyltarna sattes upp. Jag är dessvärre inte säker på hur tingsrätten skulle göra sin bedömning, men det är den grunden du bör hänvisa till vid en eventuell prövning. Det ska även påpekas att det är förlorande part som står för rättegångskostnaderna. Något annat som kan påpekas är att många kommuner har en regel att där det står p-skylt (utan vidare detaljer) får man stå parkerad i 24 timmar, vilket kan innebära att du borde ha flyttat bilen innan du fick böter. Jag rekommenderar att du tar reda på exakt vad som gäller för parkering på den platsen i den kommunen innan du bestrider din bot. Om det är tidsobegränsad fri parkering som gäller så kan du ev. hänvisa till 10§ enligt det ovan sagda. Lycka till!
Lawline RådgivareRådgivare