FrågaÖVRIGTÖvrigt09/04/2010

Kontrollavgift vid olovlig parkering

Jag parkerade min bil på Sjöhistoriska Museets parkering och fick en kontrollavgift. Jag förstod inte varför och invände mot den och fick motiveringen att det satt en "Parkering förbjuden" skylt vid infarten och jag hade parkerat där det inte uttryckligen stod att man fick parkera. Problemet är att den skylt de pratar om står vid Tekniska Museets infart 100 meter bort och vid Sjöhistoriskas infarter står det P-skylt. Trots påpekande om det så står de fast vid sin motivering och säger att jag får gå till tingsrätt om jag vill bestrida mer. Här på sidan står att ”Om det är en kontrollavgift utdelad av ett parkerings- eller bevakningsföretag måste du om du förlorar i tingsrätten ersätta bolaget för vissa rättegångskostnader”. Om jag tar det här till tingsrätten, är det deras nuvarande motivering som jag bestrider eller kan det komma upp att det finns en annan, korrekt anledning till att jag fick kontrollavgiften som kan komma upp i tingsrätten och jag därmed måste betala en massa mer?

Lawline svarar

Hej! Tack för din fråga, Det stämmer att en förlorande part ersätter rättegångskostnaderna om frågan prövas i domstol. Det här framgår av Lag (1984:318) om kontrollavgift vid olovlig parkering: 3 § Kontrollavgift får tas ut endast om parkeringsförbudet eller parkeringsvillkoren tydligt har tillkännagetts genom skyltning på platsen. Skyltningen skall utföras med vägmärken. Vad du bör hävda i det här fallet är att parkeringsvillkoren inte tillräckligt tydligt har tillkännagetts på platsen pga placeringen av den aktuella skylten. Jag kan inte se vilken annan grund än bolaget har sagt som skulle åberopas vid rättegång än den du har fått besked om. Möjligtvis kan de komma att precisera och motivera sin grund ytterligare inför ett svaromål i Tingsrätten. Var i alla fall noga med att själv kunna framställa beslutet för tingsrätten i den form du fick det om du vill gå till domstol med det här. Jag kan i det här läget inte bedöma din möjlighet till framgång i Tingsrätten, men det som har framgått här kan vara bra att veta inför en eventuell process. Lycka till!
Lawline RådgivareRådgivare