FrågaÖVRIGTÖvrigt09/04/2010

Återkallelse av körkort

Jag fick mitt körkort indraget i 3 mån i Okt 2008, och idag 1 April 2010 fick jag böter för att ha kört 101km/h på 90 väg. Kan länstyrelsen ta mitt körkort?

Lawline svarar

Hej! Återkallelse av körkort regleras i 5 kap 3§ Körkortslagen Av punkt 3 framgår att återkallelse får ske ”3. om körkortshavaren genom upprepade brott i väsentlig grad har visat bristande vilja eller förmåga att rätta sig efter de bestämmelser som gäller i trafikens eller trafiksäkerhetens intresse för förare av motordrivet fordon eller spårvagn” Av lagkommentaren framgår följande: ”Punkt 3 avser upprepade trafikförseelser, normalt minst tre. Ofta föregås återkallelse av varning. (Se rättsfall RÅ82 2:16 (bl.a. vårdslöshet i trafik som inträffat före varning), RÅ82 2:17 (tre hastighetsöverträdelser inom 14 månader), RÅ85 2:59 (en hastighetsöverträdelse efter varning), RÅ83 2:104 (två hastighetsöverträdelser efter varning), RÅ 1989 ref. 13 (bilbältesförseelser efter varning och återkallelse), RÅ 1994 ref. 46 (underlåtenhet att anteckna på färdskrivarens diagramblad efter varning) och RÅ 1994 ref. 70 (tre hastighetsöverträdelser varav den andra föranlett återkallelse).” Eftersom du har gjort dig skyldig till två trafikförseelser är det antagligen inte möjligt att återkalla ditt körkort än. Bedömningen sker dock med hänsyn till omständigheterna i det enskilda fallet, men praxis är vägledande. Om ditt körkort blir återkallat sker detta via Transportstyrelsen enligt 7 kap 2§ Körkortslagen Får du körkortet återkallat kan du överklaga beslutet till Förvaltningsrätten enligt 8 kap 1§. Detta måste ske inom tre veckor från den dagen du får beslutet. På Transportstyrelsens hemsida kan du läsa mer om grunderna för att återkalla körkort, där framgår bland annat att den omständigheten att ”Du har gjort dig skyldig till flera trafikförseelser, till exempel mindre hastighetsöverträdelser” kan vara en grund för körkortsåterkallelse.
Lawline RådgivareRådgivare