Testamente

Vår bror avled nyligen. Nu har vi hittat ett testamente där hans förra fru ärver alla tillgångarna. Vad som är konstigt med testamentet är Två personer har bevittnat, vet ej vilka de är,det finns igen namnförtydligande eller övriga uppgifter om dessa samt att det är ett vanligt A:4 skrivet på datorn. Gäller ett sådant testamente ?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga. Regleringen rörande upprättande av testamente återfinns i ärvdabalkens (ÄB) 10:e kapitel, se https://lagen.nu/1958:637. I 10:1 ÄB stadgas att ett testamente ska upprättas skriftligen med två vittnen. Dessa vittnen ska bestryka handlingen med sina namn. Av 10:2 stycke 1 framgår att testamentsvittnena *bör* anteckna yrke och hemvist, tiden för bevittnandet samt övriga ömständigheter som har betydelse för testamentets giltighet. Eftersom det inte är något krav på att yrke och hemvist ska anges för testamentsvittnena är testamentet giltigt och avsaknad av dessa uppgifter har endast betydelse vid en eventuell klandertalan av testamentets giltighet. Väljer ni att klandra testamentet är det testamentstagaren, dvs. er brors förra fru som har bevisbördan för att testamentet upprättats i rätt ordning. Skulle det då vara svårt att utläsa vilka som bevittnat testamentet och således inte kan intyga att testamentet upprättats på rätt sätt skulle er brors förra fru få svårt att vinna stöd för sin talan. Med vänlig hälsning
Lawline RådgivareRådgivare