FrågaÖVRIGTÖvrigt31/03/2010

Pensionsförsäkring

Hej, En pensionsförsäkring (ersättning för förlorad arbetsinkomst) för en medföljande , där maken/makan har en utlandsanställning i ett svenskt bolag, som upprättats av företaget, men står i individens namn, är det att beteckna som en privat pensionsförsäkring eller som en tjänstepension? Vad är det för kriteriaer som avgöra om det är det ena eller det andra? Tacksam för svar! Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej! Tack så mycket för din fråga! Vad gäller din första fråga uppfattar jag det som att företaget har upprättat en pensionsförsäkring i den medföljandes namn. Är det företaget som har tecknat pensionsförsäkringen är den inte att betrakta som en privat pensionsförsäkring. Vad gäller din andra fråga kan sägas att ett avtal om tjänstepension oftast innebär att arbetsgivaren äger en pensionsförsäkring där arbetstagaren är insatt som oåterkallelig förmånstagare till pensionen. Det får till följd att arbetstagaren har rätt till utbetalning av pension från pensionsförsäkringen fastän det är arbetsgivaren som äger pensionsförsäkringen. Förhåller det sig däremot så att ett avtal om tjänstepension innefattar att arbetsgivaren betalar premier till en försäkring som arbetstagaren äger jämställs pensionsrätten med privat pensionssparande, likaså om arbetsgivaren betalar ut en klumpsumma som arbetstagaren fritt får förfoga över. Jag hoppas att du kan få nytta av mitt svar! För att vara på den säkra sidan föreslår jag dock att du tar kontakt med det aktuella företaget för att få mer detaljerade uppgifter om omständigheterna kring pensionsförsäkringen. Vänligen,
Lawline RådgivareRådgivare