Testamente med nyttjanderättsförbehåll

Jag, mina tre syskon plus min avlidnes brors barn har genom testamente fått ärva efter vår mor/farmor en stuga med tillhörande mark som skall vara vår enskilda egendom och att vi gemensamt ska stå för underhållet av stugan och vår far/farfar får nyttjanderätten så länge han lever enl min mors yttersta vilja. På bouppteckningen framkom det att min brors barn vill bli utlösta. Men enl bouppteckningsmannen går detta ej eftersom det är ett testamente. Men de kan avsäga sig arvet vilket de ej vill göra. Hur gör man om någon inte vill stå för underhåll av stugan som var inskrivet i testamentet. Det fodras bl a en hel hel reparationer. Hur ska man göra så att brorsbarnen får ut sitt arv utan att vi måste sälja stugan med marken? Och om vi säljer, hur blir det då med vår fars nyttjanderätt? Får vi överhuvudtaget sälja egendomen så länge vår far/farfar lever? Jag var ej närvarande vid bouppteckningen.

Lawline svarar

Hej! Huvudregeln när egendom testamenteras är att testamentstagare övertar egendomen med full äganderätt. Testamentstagaren kan då använda och omsätta egendomen som den behagar. Ett testamente kan emellertid också föreskriva vissa villkor. Grundtanken på området är att testators vilja ska efterföljas så långt det går. Man kan till exempel testamenteras egendom med fri förfoganderätt, vilket innebär att egendomen efter testamentstagares död ska tillfalla någon annan. Visserligen kan man fritt förfoga över egendomen under livstiden, men man kan inte testamentera bort den till någon annan. En annan begränsning i den fulla äganderätten kan utgöras av en nyttjanderätt. Härvid erhåller visserligen testamentstagarna full äganderätt, men med förbehållet att nyttjanderätten ska tillfalla någon annan. Vad detta innebär regleras främst av testamentet. Nyttjanderätten kan till exempel endast avse viss del av egendomen, eller under en begränsad tid. Som sagt gäller det att i så lång utsträckning som möjligt följa testators vilja. I Ärvdabalken (ÄB) finns vissa tolkningsregler som är till för att fylla ut rättsförhållandet där testamentet är tyst. Följande kommentarer gäller alltså såvida inte testamentet kan anses föreskriva något annat. I ditt särskilda fall torde förordnandet om nyttjanderätten enligt ÄB 12 kap. 6 § innebära att ni testamentstagare inte kan sälja fastigheten utan er fars medgivande. Detta är emellertid den enda begränsning som finns i er gemensamma fulla äganderätt av fastigheten. Då ni innehar fastigheten med samägande torde det inte föreligga några hinder för er att, med er fars samtycke, köpa ut de andelsinnehavare som inte längre vill äga delar av fastigheten. På så sätt kan de som inte vill ha med egendomen att göra få ut sin del i pengar. Vill alla andelsägarna sälja kan detta på samma sätt endast göras med nyttjanderättsinnehavarens samtycke. Om er far samtycker kan ni genom reglerna i Jordabalken göra en inskrivning av nyttjanderättsavtalet som skyddar er fars rätt mot en ny ägare (men det är en annan fråga). Mvh
Oscar RydénRådgivare