FrågaÖVRIGTÖvrigt31/03/2010

Tentafrågor utanför Lawlines verksamhetsområde

Hej! Jag skrev tenta i företagsjuridik förra veckan och skulle vara tacksam för svar på några frågor som ställdes. Företaget Skor AB har köpt av Lisa o co en lagerlokal för att kunna förvara sitt varulager av skor där. I samband med ett köp dyker företaget AB prodo upp och säger att de är lagerlokalens riktiga ägare vilket visar sig stämma. Ab prodo köpte lokalen för 12 år sedan och marken arranderas av kommunen. Av vem och under vilka omständigheter kan Skor AB kräva skadestånd ifrån? Fråga 2. Skohandlaren Persson bestämmer sig för att använda sig av en handelsagnet eller kommissionär för vidare försäljning av sina skor. Under vilka förutsättningar kan han förbehålla sig äganderätten till skorna, innan de har leverarts vid de bådas eventuellt dåliga ekonomi?

Lawline svarar

Hej, Lawline är en organisation där studenter ideellt bidrar med juridisk rädgivning för personer med små och stora problem i vardagen. Det finns tyvärr alltför många frågor som rör reella problem för att vi ska hinna svara på hypotetiska frågor. Med vänlig hälsning
Natalie LindgrenRådgivare