Återkalla testamente

Hej! Min man skrev för några år sedan tillsammans med sin mor och sin bror ett testamente (finns alltså ett papper med allas viljor på). Testamentet skrevs i tre exemplar. Eftersom min man nu har fru och barn vill han inte längre ha kvar testamentet utan riva det. Hans mor förvarar ett ex i ett bankfack och vägrar ta fram och riva det. Min man har ingen lust att skriva ett nytt testamente, går det att tvinga hans mor att ta fram testamentet hon undanhåller eller är enda lösningen att skriva ett nytt?

Lawline svarar

Hej! Av frågan framgår det inte riktigt vad testamentet egentligen innehåller, om det är fråga om något slags gemensamt testamente eller om din makes mor och bror bevittnat din makes testamente avseende hans egendom. I vilket fall kan följande sägas: Att ni med tvång ska förmå din makes mor att utge ett dokument kan bli en såväl svår som utdragen process. Smidigare är det då att återkalla testamentet. När det gäller återkallelse av testamente föreskriver lagen (Ärvdabalken, ÄB) inga egentliga formkrav. Det räcker dock inte med att testator bara bestämmer sig för att inte ge testamentet någon giltighet. En återkallelse är, precis som upprättande, en rättshandling som måste uttryckas på något sätt. Vanligast förekommande är att man, precis som du säger, antingen upprättar ett nytt testamente eller förstör det gamla. Upprättar man ett nytt testamente och med det avser att återkalla det gamla är det lämpligt att ange detta explicit i det nya testamentet, annars kan svårigheter med tolkning av två parallella förordnanden uppstå i ett senare skede. Som sagt finns det dock inget formkrav i ÄB, det som krävs enligt balkens 10 kap 5 § är att testator ”eljest otvetydigt givit tillkänna att förordnandet ej längre var uttryck för hans yttersta vilja”. Vad detta innebär är oklart, men som exempel kan rättsfallet NJA 1943 s. 622 nämnas. Där hade testator ett par dagar innan sin död per telefon meddelat sitt hembiträde att vidarebefordra en anmodan till testators advokat att förstöra dennes testamente. Detta gjordes emellertid aldrig, men testamentet ansågs ändå återkallat i och med samtalet till hembiträdet. Enligt mig är det dock onödigt att chansa vad gäller detta, det kan ställa till med oanade problem när ett testamente ska effektueras. Ett alternativ kanske kunde vara att i ett nytt testamente förordna om att det gamla ej längre äger giltighet och att fördelning av din makes egendom ska ske enligt de legala arvsreglerna. Emellertid torde det inte vara allt för ansträngande att upprätta ett helt nytt, fullständigt testamente. Det skulle i varje fall vara den säkra vägen att gå. Mvh
Oscar RydénRådgivare