FrågaFAMILJERÄTTAdoption11/02/2018

Vuxenadoption av min hustrus barn

Jag är svensk medborgare sedan födseln och har varit gift med min ryska fru i 2 år och som nu har permanent uppehållstillstånd sedan 1 år tillbaka. Frågan är: kan jag adoptera hennes dotter som är 38 år och rysk medborgare? Jag själv är 69 år.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Reglerna om adoption hittar du i fjärde kapitlet i föräldrabalken [nedan förkortat till FB]. Primärt godkänns en adoption utefter vad som är bäst för barnet. I bedömningen tar en främst hänsyn till att den som adopterar [adoptanten] verkligen vill ha en föräldralik relation mellan barnet och sig själv. Antingen att adoptanten varit med och uppfostrat barnet och därför vill adoptera barnet, eller att adoptanten inte varit med och uppfostrat barnet men gärna vill detta. Utöver dessa syften till adoption finns det även möjlighet till adoption om det finns en "särskild anledning" till adoptionen [4 kap. 6 § FB]. Det är främst "särskild anledning" en brukar tala om när det rör adoption av utländska personer över 18 år.

När kan det finnas en "särskild anledning"?

Särskild anledning kan tänkas föreligga när det redan finns en personlig relation mellan dig och din frus dotter. Om ni inte träffats mycket förut eller har någon typ av relation är det troligen svårt att genomföra en adoption. Dessutom bedöms vuxenadoptioner mycket striktare än adoption av barn eftersom vuxenadoptioner går ifrån huvudsyftet med en adoption: att skapa ett föräldralikt förhållande som finns mellan barn och förälder. Generellt sett är 69 år en väldigt hög ålder att adoptera vid och jag tror det skulle vara svårt för dig att göra detta. Enligt förarbeten till lagen har det framkommit att adoptantens ålder högst bör vara 42 år. Dock är det endast i undantagsfall som rätten har godtagit 42-åringar som adoptanter och de vill helst att adoptanterna ska vara yngre än så.

Eftersom din fråga handlar om adoption av en utländsk person kommer rätten att ta stor hänsyn till att systemet inte utnyttjas och därmed att adoptionen inte enbart görs för att ge uppehållstillstånd. Det ska alltså faktiskt ha funnits en sådan relation mellan dig och din frus dotter som är föräldralik.

Vid bedömningen av om en adoption ska äga rum eller inte krävs det också att ett yttrande hämtas från Migrationsverket. Ett sånt yttrande krävs bara när den som adopteras är över 12 år och utomnordisk medborgare [2 § tredje stycket, Lag 1971:796 om internationella rättsförhållande rörande adoption]

Min slutgiltiga bedömning

Sammanfattningsvis skulle jag därmed vilja säga att utefter den informationen du givit till mig och utefter den information jag presenterat för dig, gör jag bedömningen att det kan bli svårt för dig som 69-åring att adoptera en redan vuxen person eftersom syftet med adoption [att skapa en föräldralik relation] försvinner då. Även det faktum att rätten tar det väldigt försiktigt när det gäller att adoptera bara för att få uppehållstillstånd kan vara en problematik, men det är upp till dig att visa att ni har en så pass bra relation att du vill ta hand om henne som ditt eget barn och att adoptionen inte enbart är till för att skaffa ett uppehållstillstånd. Stort lycka till!

Hoppas detta var svar på din fråga. Tveka inte att höra av dig om du undrar något mer!

Med vänlig hälsning,

Matilda HetlesaetherRådgivare