FrågaFAMILJERÄTTAdoption29/02/2024

Får man adoptera sitt syskon?

Hej Kan min syster adoptera mig som vuxen? Hon är 55 år, bor i Thailand men hon har svenskt personnummer och svenskt pass. Jag är 37 år. Tack på förhand

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Utifrån din frågeställning tolkar jag det som att du undrar om din syster kan adoptera dig då du är myndig. Jag kommer nedan redogöra för de regler som är relevanta för din frågeställning utifrån bestämmelser i föräldrabalken (FB).

Det krävs en särskild anledning för att den som fyllt 18 år ska få adopteras

För att få adoptera krävs det att man uppnått en ålder av 18 år (4 kap. 5 § FB). För att man ska få adopteras efter det att man fyllt 18 år erfordras en särskild anledning. Man tar dels hänsyn till det personliga förhållandet mellan den som vill adoptera och den som vill adopteras, dels till om adoptionen är lämplig i övrigt (4 kap. 4 § första stycket FB). Vid bedömningen av om det föreligger en särskild anledning till att adoptionen ska bli godkänd beaktar man särskild om den som ansöker om adoption har uppfostrat den person som vill adopteras eller om syftet med adoptionen avser att bekräfta en relation motsvarande den mellan barn och förälder (4 kap. 4 § andra stycket FB).

Mot bakgrund av ovan anfört är det dessvärre inte särskilt troligt att en adoption skulle gå igenom. Vid bedömningen av om adoption ska godkännas ska beaktas om din syster är den som uppfostrat dig. Då detta inte framgår i frågeställningen kan jag tyvärr inte lämna ett mer utförligt svar än ovan.

Vi på Lawline kan hjälpa dig att ta din fråga vidare

Jag hoppas att du fått svar på din fråga och önskar dig stort lycka till! Om du har ytterligare frågor eller funderingar så tveka inte att höra av dig till någon av våra förträffliga jurister. Du är varmt välkommen att kontakta oss via telefon på 08-533 300 04 eller via mail på info@lawline.se

Vänligen,

Anna EvensRådgivare