FrågaFAMILJERÄTTAdoption03/01/2024

Rättsverkningar vid adoption av styvbarn

Hej! Min biologiska pappa övergav mig när jag var liten, men jag hade sån tur så samma år träffade min mamma min "riktiga" pappa och han har sen dess tagit på sig papparollen och älskat och tagit hand om sig som sin egna dotter, har nu kommit in i tankarna om han kan adoptera mig, mina föräldrar är tyvärr inte gifta och av det jag läst så verkar det som min mamma isåfall förlorar rättigheterna för mig. Ingenting kommer förändras kring mig och min pappa om det inte går men det skulle kännas så underbart och speciellt om han kunde bli min pappa på papper. Därför undrar jag om det finns någon möjlighet om han kan adoptera mig och min mamma behåller rättigheterna liksom? Tack!

Lawline svarar

Hej! Tack för att du kommer till Lawline med din fråga!

Lagrum:

Jag tolkar din fråga att handla om rättsverkningar vid en adoption. Detta regleras i Föräldrabalken (1949:381) (FB).

Styvbarnsadoption:

Huvudregeln är att makar och sambor får endast adoptera gemensamt  (se 4:6 FB). Alltså att båda personerna adopterar någon de inte är föräldrar till.

Det finns dock ett undantag specifikt för adoption av styvbarn. En make eller sambo får med sin makes eller sambos samtycke adoptera hans eller hennes barn (se 4:6 2 st FB).

Rättsverkningar av en adoption:

Huvudregeln är att den som har adopterats ska anses som adoptivförälderns barn och inte som barn till sina tidigare föräldrar (se 4:21 FB). Dock om en make eller sambo har adopterat den andra makens eller sambons barn, ska den som har adopterats anses som makarnas eller sambornas gemensamma barn.

Om en make eller sambo adopterar den andra makens eller sambons barn står barnet under vårdnad av båda makarna eller samborna från den tidpunkt då adoptionsbeslutet får laga kraft (se 4:22 FB).

Samboskap:

Med sambor avses två personer som stadigvarande bor tillsammans  i ett parförhållande och har gemensamt hushåll (se 1 § Sambolagen (2003:376)). Jag kan inte utifrån din fråga bedöma om din mamma och styvpappa uppfyller detta krav, men det verkar finnas bra chanser att de är att anse som sambor.

Slutsats:

Om din mamma och styvpappa är att anse som sambor så kan din styvpappa adoptera dig utan att din mamma förlorar vårdnad över dig och ska fortsätta anses vara din förälder.

Jag hoppas du har fått svar på din fråga. Har du flera frågor är du mer än välkommen att vända dig till Lawline igen! Vill du få svar snabbare kan du ställa en expressfråga!

Mvh

Lawline RådgivareRådgivare