FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt25/07/2014

Visitation i butik

Hej. Min åttaårige son visste att jag var inne i en butik och handlade. Han gick dit för att söka upp mig. Han gick runt i butiken och letade men fick se mig först när jag lämnade butiken. När åttaåringen skulle passera kassorna blev han stoppad. - Du har väl inte stulit något? frågade en ung man som arbetade i kassan. - Nej, svarade min son. - Får jag känna igenom dina fickor, fortsatte den butiksanställde. - Jag kan visa själv, sa sonen och vände ut och in på fickorna på sina shorts. Fickorna var tomma och i övrigt var han bara klädd i t-shirt.

Mina fråga är: Den enda grunden till att misstänka min son var att han var åtta år och grabb. Han har aldrig snattat något och gjorde inget misstänkt i butiken. Har butikspersonal rätt att utan anledning förhöra samt begära och utföra visitering?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

En kassör har ingen befogenhet att visitera någon. Kroppsvisitation är ett straffprocessuellt tvångsmedel som polisen kan använda sig av med stöd av Rättegångsbalken (RB) 28 kap. 11 § (https://lagen.nu/1942:740). Detta innefattar exempelvis att kolla i någons fickor. Kassören får be en kund att visa vad man har i t.ex. en medtagen väska, men kunden har ingen sådan skyldighet och kan då säga nej.

En kassör och andra personer kan i vissa situationer göra ett s.k. envarsgripande. Det följer av RB 24 kap. 7 § 2 st. att den som har begått brott, på vilket fängelse kan följa, som påträffas på bar gärning eller flyende fot, får gripas av envar. Den gripne ska därefter skyndsamt överlämnas till närmaste polisman. En person under femton år är inte straffmyndig och hans gärning omfattas inte av uttrycket brott i RB, men ett gripande kan ske efter samma förutsättningar med stöd av lagen (1964:167) med särskilda bestämmelser om unga lagöverträdare 35 § (https://lagen.nu/1964:167). Fängelse ingår i straffskalan för snatteri (BrB 8 kap. 2 §). Kassören hade alltså kunnat göra ett envarsgripande om han sett din son plocka åt sig något i butiken och gå ut från butiken (brottet måste vara fullbordat då försök till snatteri inte är straffbelagt och det olovliga tagandet fullbordas när pojken lämnar butiken). Det krävs att den som gör ett envarsgripande verkligen tar personen på bar gärning eller flyende fot. I rättsfallet NJA 1978 s. 67 hade en bil träffats av en sten som kastats av någon i ett pojkgäng. Bilägaren körde efter och letade efter pojkarna och hittade efter ett tag en av dem. Högsta domstolen ansåg att gripandet som sedan gjordes inte uppfyllde kravet "på bar gärning eller flyende fot".

Sammanfattnings hade kassören i situationen du återger varken befogenhet att visitera din son eller göra ett sådant envarsgripande som beskrivits ovan.

Vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare