FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt31/01/2024

Gäller officialprincipen för åklagaren?

Gäller officialprincipen för åklagarmyndigheten/riksåklagaren?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Utifrån din frågeställning tolkar jag det som att du undrar om officialprincipen inte bara gäller för domstolen utan även för åklagaren. Jag kommer nedan redogöra för det som är relevant för din frågeställning.

Officialprincipen gäller även för åklagaren

Åklagaren är en självständig myndighet och den som är statens företrädare i brottmålsprocessen och officialprincipen gäller inom straffrättsliga sammanhang. Principen innebär att domstolen och åklagaren ska vara enskilt verksamma i brottmålsprocessen. Detta innebär att man som rättsväsende inte ska vänta på att parterna själva är de som ska ta initiativ. Åklagaren har till uppgift att leda förundersökningar, avgöra om åtal ska väckas samt är den som för statens talan i domstol. Följaktligen gäller officialprincipen därmed även för åklagaren.

Vi på Lawline kan hjälpa dig att ta din fråga vidare

Jag hoppas att du fått svar på din fråga och önskar dig stort lycka till! Om du har ytterligare frågor eller funderingar så tveka inte att höra av dig till någon av våra förträffliga jurister. Du är varmt välkommen att kontakta oss via telefon på 08-533 300 04 eller via mail på info@lawline.se

Vänligen,

Anna EvensRådgivare