FrågaFAMILJERÄTTAdoption15/02/2018

Vill adoptera ensamkommande ungdom - vilka krav finns och vilka bevis om tidigare vårdnadshavare/föräldrar krävs?

Hej.

Jag vill adoptera en ensamkommande ungdom som är under 18 år. Det jag funderar på är vad som krävs för förutsättningar för att kunna göra detta.?( Vad tingsrätten behöver för intyg/papper)

Om Migrationsverket har sökt efter föräldrar och släktingar men ej funnit några räcker det som "bevis" till tingsrätten eller måste man eftersöka mer?

Kan ett barnhem (utomlands) som Sverige har godkänt räknas som vårdnadshavare?

Tack

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Sammanfattat svar:

För att kunna ansöka om adoption behöver man skicka in en skriftlig ansökan till tingsrätten. Ansökan ska bland annat innehålla bifogade personbevis för både den som vill adoptera och den som man vill adoptera.

Jag har svårt att svara exakt på om migrationsverkets eftersökning räcker som "bevis". Jag misstänker att det räcker som bevis till att ungdomens föräldrar befinner sig på okänd ort och att deras samtycke därmed inte kan inhämtas för adoptionen. Det är dock ytterst domstolen som får avgöra detta.

Ett barnhem utomlands kan inte räknas som vårdnadshavare. Det är bara fysiska personer som kan vara vårdnadshavare. I regel är det föräldrarna till barnet/ungdomen som är vårdnadshavare, alternativt av domstolen särskilt tillförordnade vårdnadshavare.

Längre svar:

Reglerna om vårdnad och adoption finns i föräldrabalken. Jag kommer först förklara allmänt vilka krav som gäller för adoption för att sedan gå in lite mer på dina specifika frågor.

För att adoptera en person finns det vissa ålderskrav och krav på samtycke

För att adoptera ett barn måste man ha fyllt 25 år (4 kap. 1 §), och om man är gift så måste man adoptera ett barn gemensamt med den man är gift med (4 kap. 3 §). Om personen ni vill adoptera har fyllt 12 år behöver ni först och främst dennes samtycke (4 kap. 5 §).

Eftersom personen som ni vill adoptera är under 18 år får adoption inte heller ske utan föräldrarnas samtycke (4 kap. 5a § första stycket). Föräldrarnas samtycke behövs dock inte om föräldrarna befinner sig på okänd ort. Då ska samtycke istället inhämtas från en särskilt förordnad vårdnadshavare till barnet om sådan finns (4 kap. 5a § andra stycket).

Det är Tingsrätten som gör en bedömning av om adoption är lämplig eller inte (4 kap. 6 §).

Dessa intyg/papper behöver ni lämna in till tingsrätten

För att ansöka om adoption av ungdomen behöver du göra en skriftlig ansökan till tingsrätten. Denna ska innehålla bifogade personbevis för både dig som vill adoptera och för den som du vill adoptera. Dessa personbevis beställer man här från Skatteverket. Det finns särskilda personbevis för just adoption.

Den skriftliga ansökan till tingsrätten ska innehålla:

- Sökandens namn, personnummer, telefonnummer och adress.

- Förklaring om anledning till adoptionen och varför den är lämplig och till fördel för barnet/ungdomen.

- Uppgift om det från någon sida getts eller utlovats ersättning eller om det har avtalats om bidrag för barnets underhåll. Om så är fallet får nämligen inte ansökan om adoption beviljas (4 kap. 6 § andra stycket).

- Uppgift om vilket efternamn barnet ska få bör också vara med. Det kan vara särskilt bra att skriva med till exempel om barnet ska behålla sitt eget namn, eller om adoptivföräldrarna har olika efternamn.

- Ansökan ska också vara undertecknad av den/de som vill adoptera.

För att läsa mer om hur du går tillväga för att skicka in adoptionsansökan till tingsrätten kan du gå in här på Sveriges Domstolars hemsida.

Ett barnhem kan inte räknas som vårdnadshavare

Utgångspunkten är att barnets föräldrar är vårdnadshavare, om inte en domstol istället har anförtrott vårdnaden till en eller två särskilt förordnade vårdnadshavare (6 kap. 2 §). Med vårdnadshavare avses fysiska personer, så ett barnhem kan inte vara vårdnadshavare. Ett barnhem tar i regel hand om barn utan vårdnadshavare, men barnhemmet kan alltså i sig inte vara vårdnadshavare i lagens mening.

Migrationsverkets sökande räcker troligen som bevis

Din fråga om migrationsverkets eftersökning handlar egentligen om det räcker för att uppnå undantaget som jag nämnde ovan i föräldrabalkens 4 kap. 5a § andra stycket. Om Migrationsverket har sökt och inte hittat föräldrarna är min gissning att det räcker som bevis, men jag kan inte garantera det. Det är ytterst domstolen som får avgöra detta. Om barnet har en särskilt förordnad vårdnadshavare måste samtycke till adoptionen inhämtas från denne (4 kap. 5a § andra stycket).

Ytterligare funderingar?

Om du har några ytterligare funderingar är du välkommen att ställa en ny fråga. Du får också gärna höra av dig direkt till mina kollegor här på Lawline på nummer 08-533 300 04.

Hoppas att du är nöjd med svaret på din fråga.

Med vänlig hälsning,

Klara SandrénRådgivare