FrågaFAMILJERÄTTAdoption30/07/2018

Vilka regler gäller vid adoption?

Har en vuxen son på 24 år som vill bli adopterad av min man som varit med oss sedan sonen var 12 år. Om han kan bli adopterad. Vilka regler gäller då? Min man har en biologisk dotter. Blir dom som syskon då och hur ser arvsrätten ut?

Min sons biologiska pappa. Står han inte skriven som pappa då?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

De regler som ska vara uppfyllda för att en adoption ska vara möjlig finner man främst i 4 kap. föräldrabalken (FB). I ert fall krävs det att sonen ger sitt samtycke till adoption (4 kap. 5 § FB) och att tingsrätten i er hemort ger tillstånd till adoption (4 kap. 1 och 9 §§ FB).

Adoptivbarn anses enligt 4 kap. 8 § FB vara adoptantens barn och inte den biologiske förälderns barn. Detta innebär att den adopterade sonen rent rättsligt hamnar i samma situation som adoptantens biologiska barn. De ska alltså som huvudregel dela lika på faderns arv enligt 2:1 ärvdabalken (ÄB), det går dock naturligtvis att göra undantag från detta i ett testamente.

Hoppas du fick svar på dina frågor!

Vänligen

Anton OkicRådgivare