FrågaFAMILJERÄTTAdoption11/03/2018

Vilka rättigheter har pappan om han ej vill adoptera bort barnet?

Om en kvinna blir gravid när hon är i ett förhållande och de är inte sambos men planerar att flytta ihop. Innan de hinner flytta ihop gör kvinnan slut och bestämmer sig för att adoptera bort barnet. Vilka rättigheter har pappan om han ej vill adoptera bort barnet?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Bestämmelser om adoption finns i föräldrabalken (FB).

Först måste det fastställas vilka som är barnets föräldrar och vårdnadshavare
Eftersom barnets föräldrar inte är gifta kommer endast mamman anses vara rättslig förälder och vårdnadshavare enligt lagen när barnet föds (FB 1 kap. 1 §). Det spelar ingen roll om föräldrarna bor tillsammans eller inte utan det som är viktigt är om de är gifta eller inte.

Socialnämnden är skyldig att försöka utreda vem som är pappan till barnet och se till att detta fastställs (FB 2 kap. 1 §). Faderskapet kan för det första fastställas genom att pappan bekräftar det skriftligen. Om han inte självmant bekräftar det kan domstolen besluta om det efter en genetisk undersökning.

Trots att det fastställs att pappan är pappa i rättslig mening, kommer endast mamman vara vårdnadshavare till barnet när det föds (FB 6 kap. 3 §). Detta betyder att det är mamman som ansvarar för och beslutar om frågor som rör barnet (FB 6 kap. 1 §).

Domstolen beslutar sedan om barnet ska adopteras
Det är domstolen som beslutar om en adoption ska få genomföras eller inte (FB 4 kap. 1 §). Domstolen ska pröva om adoptionen är lämplig för barnet. När det handlar om ett nyfött barn kan ju inte hänsyn tas till vad barnet själv vill men domstolen ska alltid besluta vad den anser vara barnets bästa i situationen (FB 4 kap. 6 §).

Pappan har inte rätt att hindra adoptionen om han inte är vårdnadshavare
Som utgångspunkt gäller att ett barn inte får adopteras bort utan att föräldrarna samtycker till det (FB 4 kap. 5a §). Detta förutsätter dock att föräldrarna har vårdnad om barnet, endast föräldrar som är vårdnadshavare måste alltså samtycka till adoptionen. Är bara mamman vårdnadshavare behövs bara hennes samtycke till adoptionen. Även om pappan inte behöver samtycka till adoptionen, ska hans åsikt om adoptionen ändå höras i domstolen om det är möjligt (FB 4 kap. 10 §). Om pappan inte vill att barnet ska adopteras bort kan han meddela detta till domstolen, men han har ingen rätt att hindra adoptionen.

Domstolen kan besluta att barnet inte ska adopteras om det inte är barnets bästa
Trots att domstolen inte behöver pappans samtycke till adoptionen kan domstolen besluta att barnet inte ska adopteras om den anser att det är det inte bästa för barnet. Om mamman inte vill ansvara för barnet men pappan vill det, kan domstolen t.ex. besluta att barnet inte ska adopteras och att pappan ska ha ensam vårdnad om barnet. Båda föräldrarna kvarstår då som rättsliga föräldrar till barnet. Barnets biologiska släktskap med pappan har betydelse i domstolens bedömning men är inte avgörande.

Sammanfattning
Pappan har inte rätt att hindra att barnet adopteras bort om han inte är vårdnadshavare. Det är omöjligt för mig att säga hur domstolen skulle besluta om adoption i en specifik situation. Det görs alltid en noggrann utredning av barnet, föräldrarna och adoptivföräldrarna för att se till att det beslut som tas är det bästa för barnet.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Tova AnderssonRådgivare