FrågaFAMILJERÄTTAdoption12/03/2018

Vilka rättigheter har den biologiske fadern vid styvbarnsadoption?

Adoption

Hej. Jag undrar hur det fungerar med adoption. Jag har en dotter på 11 år och pappan har inte funnits i hennes liv på nästan 9 år. För 5 år sen träffade han henne ett par gånger men tröttnade snabbt. Jag och min sambo har varit ett par i 8 år och vi ska gifta oss till sommaren. Därefter vill vi att han adopterar min dotter. Kommer kontakt med biologiska fadern tas? Måste han vara med och godkänna? Om adoptionen går igenom, vilka rättigheter har den biologiska fadern kvar?

Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Hur fungerar adoption?

Vid adoption av partnerns barn, så kallad styvbarnsadoption, måste partnerna vara gifta (4 kap. 3 § föräldrabalken (FB)). Din partner kan alltså ansöka om adoption först efter sommaren då ni gift er. Vidare måste adoptanten (hen som vill adoptera) ha fyllt 25 år (4 kap. 1 § FB). Om det däremot är så att äktenskap ingåtts innan adoptionen, krävs endast att maken har fyllt 18 år (4 kap. 1 § FB). Din man måste därmed ha fyllt minst 25 år, om ni inte gift er innan han adopterar.

Barnets inställning

Barnet har visst inflytande över adoptionen som stiger med åldern. (4 kap. 5 § FB). Adoption får inte komma till stånd om barnet fyllt 12 år och motsätter sig adoptionen. Om barnet är under 12 år tas hänsyn ändå till barnets vilja, med beaktande av ålder och mognad (4 kap. 6 § 1 st. 3 p. FB). Denna bedömning görs av socialnämnden (4 kap. 10 § 2 st. FB). I detta fall verkar det vara så att dottern redan fyllt/kommer att fylla elva år under året ni gifter er. I vilket fall som helst kan domstolen beakta barnets vilja.

Faderns inställning som vårdnadshavare

Huvudregeln vad gäller samtycke är att ett barn under 18 år inte får adopteras utan föräldrarnas samtycke (4 kap. 5 a § 1 st. FB). I ditt fall framkommer inte om pappan är vårdnadshavare eller inte. Om han nu är vårdnadshavare så går det absolut att argumentera för att pappans frånvaro och ointresse av att träffa barnet torde tyda på att barnet inte hämmas senare i livet vad gäller umgänget med sin pappa. Det har i vissa fall bedömts att pappans samtycke har spelat roll, även om han varit frånvarande under långa perioder av barnets liv. Detta argument har grundats i att det funnits en giltig ursäkt till hans frånvaro. Det har då främst varit föräldrarnas samarbetsförmåga som spelat en viktig roll i sammanhanget och att barnet velat träffa sin pappa i framtiden.

Faderns inställning som icke-vårdnadshavare

Är det så att du har ensam vårdnad om barnet och fadern alltså är icke-vårdnadshavare så saknar denne rätten att samtycka till adoptionen. Denne ska ändå höras i adoptionsärendet om möjligt (4 kap. 10 § 3 st. FB). Vilken betydelse har då din dotters biologiska faders inställning till adoptionen som icke-vårdnadshavare? Ett vägledande rättsfall från högsta domstolen handlade om en biologisk fader som bodde utomlands och motsatte sig att hans dotter skulle bli adopterad (NJA 1987 s 628). HD biföll moderns och styvfaderns ansökan, trots att den biologiske fadern motsatt sig. Hänsyn togs till vilket värde ett umgänge med föräldern kan ha för barnet i det enskilda fallet. Faktorer som spelade in i bedömningen var att den biologiske fadern träffat dottern endast vid fyra/fem kortvariga tillfällen under tre år. Även om det funnits brevkontakt mellan dottern och fadern så bodde fadern trots allt utomlands och hade inte några planer på att återvända till Sverige.

Konsekvensen av att barnet adopteras

När din partner adopterar din dotter kommer de rättsliga banden klippas mellan dottern och hennes biologiska far. Det innebär bland annat att den juridiska grunden för faderns rätt till umgänge försvinner. Vidare innebär det att dottern t.ex. inte är berättigad till arv från hennes biologiska pappa enligt 4 kap. 7 § FB. Efter adoptionen kommer istället styvpappan att ses som hennes rättsliga pappa, vilket därmed innebär rätt till arv efter denne istället, 4 kap. 8 § FB.

Domstolens bedömning

Oavsett faderns inställning som vårdnadshavare/icke-vårdnadshavare måste rätten göra en lämplighetsprövning av adoptionen (4 kap. 6 § 1 st. FB). Om adoptivbarnet är under 18 år, ska rätten dessutom inhämta ett särskilt yttrande från socialnämnden, vilket kommer att ske i detta fall med (4 kap. 10 § 1 st. FB). Tillstånd till adoption får endast ges om det är till fördel för barnet samt om styvföräldern uppfostrat eller önskar uppfostra barnet (4 kap. 6 § 1 st. FB).

Rätten ger därmed tillstånd till adoption endast om vissa krav är uppfyllda. Dels krävs att vissa formella förutsättningar är uppfyllda, dels att adoptionen med hänsyn till principen om barnets bästa kan anses lämplig. Din potentiella make måste alltså uppfylla alla formella förutsättningar för att vara behörig att adoptera din dotter. Huruvida adoptionen kan anses lämplig och tillstånd därmed kan beviljas, beror helt på omständigheterna i det enskilda fallet.

/Vänligen,

Viktoria TomssonRådgivare