FrågaFAMILJERÄTTAdoption15/10/2017

Vem behandlar ärenden om adoption av vuxna?

Hej.

Jag vill gärna veta vart jag ska vända mig när jag vill bli adopterad som vuxen av två föräldrar (mamma&pappa). Mina nuvarande föräldrar har jag ingen aktiv relation med och kommer aldrig någonsin få igen. Vill hitta något par som vill adpotera mig?

Lawline svarar

Hej

Tack för att du vänder dig till Lawline!

Tingsrätten behandlar ärenden om adoption av vuxna efter en undertecknad ansökan från dig och dina adoptivföräldrar, kontakta tingsrätten för mer information om hur en sådan ansökan kan se ut. Adoptionen av dig som vuxen ska vara lämplig enligt 4 kap. 6 § föräldrabalken. Det kan enbart ske om personerna som ansökan gäller haft en nära och lång relation med varandra lik en förälder/barn-relation (HD:s rättsfall NJA 1986 s. 604, läs här). Det ska dessutom inte föreligga ekonomiska intressen bakom adoptionen. Det finns såvitt jag vet inga privata organisationer som hjälper till eller fungerar som medlare vid adoption av vuxna.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Bästa hälsningar

Ahmet ErcinRådgivare