Vad krävs för att "mitt ska vara mitt" i ett äktenskapsförord?

Hej!

avser att skriva ett äktenskapsförord där allt är som innan.

tänkte skriva så här:

"all egendom som förvärvats innan eller under äktenskap är enskild"

"skuldbrev mellan oss skall vara enskild egendom"

Blir då allt mitt fortfarande mitt? (även bankkonton och kommande inbetalningar?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Frågor om äktenskapsförord regleras i äktenskapsbalken (ÄktB). Enligt lagen är enskild egendom bl.a. egendom som till följd av äktenskapsförord är enskild (7 kap. 2 § första stycket p1 ÄktB). Skriver ni i äktenskapsförordet att "all egendom som förvärvats innan eller under äktenskapet är enskild" blir det precis som du önskar; allt ditt är ditt och allt din partners är hens. Det innefattar även bankkonton och inbetalningar till era respektive bankkonton.

Skriver ni ett äktenskapsförord innebär det dessutom att det i händelse av skilsmässa inte behöver göras någon bodelning (då det inte finns något giftorättsgods). Undantaget är om någon av makarna begär att få överta bostad som är enskild egendom, vilket kan vara aktuellt i vissa fall (9 kap. 1 § ÄktB).

Ibland kan det vara bra att anlita hjälp t.ex. när man ska skriva ett äktenskapsförord, just för att allt ska bli juridiskt korrekt. Jag vill tipsa dig om att Lawline har en avtalstjänst vari du kan skapa ett äktenskapsförord till ett mycket förmånligt pris. Önskar du hellre att prata med en jurist går det utmärkt att boka en tid med någon av våra duktiga och erfarna jurister som kan hjälpa dig via e-post, Skype, telefon eller ett personligt möte.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Dennis LavessonRådgivare