Tvingar en ansökan om äktenskapshindersprövning ansökande till giftermål?

Hej! Om ett par vill gifta sig med varandra och skickar in blankett om hindersprövning, kan de ångra sig då när de har fått tillbaka blanketten? Eller måste de gifta sig om de har fyllt i en sådan blankett?

Lawline svarar

Svar:

Hej! Tack för att du kommer till Lawline med din fråga!

Lagrum:

Din fråga gäller ingående av äktenskap. Detta regleras i Äktenskapsbalken (ÄktB)

Hindersprövning av äktenskap:

Innan ett äktenskap ingås ska en hindersprövning göras (se 3:1 ÄktB). Detta görs av skatteverket och det är den blanketten ni har fyllt i och skickat in.

Ingående av äktenskap:

Äktenskap ingås genom vigsel i närvaro av släktingar eller andra vittnen (se 4:1 ÄktB). Innan vigsel förrättas skall vigselförrättaren förvissa sig om att hindersprövning har skett inom fyra månader före den planerade vigseln och att inget hinder har framkommit (se 4:5 ÄktB).

För att ett äktenskap ska ingås måste alltså en vigsel ske. En giltig hindersprövning är alltså ett rekvisit för att se till att en vigsel, och därmed ingående av äktenskap, blir giltigt. Det binder inte paret som har skickat ansökan.

Slutsats:

Det är vigseln som är bindande vid ingående av äktenskap, inte ansökan om hindersprövning till Skatteverket. Att man har skickat in en blankett om hindersprövning tvingar inte dem som skickat in blanketten att gifta sig.

Jag hoppas du har fått svar på din fråga. Har du flera frågor är du mer än välkommen att vända dig till Lawline igen! Vill du få svar snabbare kan du ställa en expressfråga!

Mvh

Lawline RådgivareRådgivare