FrågaFAMILJERÄTTAdoption04/02/2018

Vad krävs för adoption av vuxen?

På vad/ vilka uppgifter tas i anspråk vid bedömning av adoption av vuxen person?

Hur detaljrik måste redogörelsen för varför personen önskar bli adopterad, och hur kontakten med biologiske föräldern har sett ut??

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga regleras i 4 kap. föräldrabalken.

Adoption av vuxen

Inledningsvis kan konstateras att det är rätten som prövar om det är lämpligt att adoption sker och man ser då till om adoptionen är till fördel för barnet och, gällande adoption av vuxen, att den som söker adoptera har uppfostrat barnet eller det annars med hänsyn till det personliga förhållandet mellan sökande och barn finns en särskild anledning till adoption. Detta framgår av 6 §.

Syftet med adoption är att skapa eller förstärka det familjerättsliga förhållandet. I din fråga framgår inte hur situationen i erat fall har sett ut eller hur gammal adoptivbarnet är i dagsläget. Det som blir av vikt och som måste klart framgå är att den som söker adoptera har uppfostrat barnet alternativt att det klart framgår att ett betydande personligt förhållande föreligger som kan likställas med den relation som finns mellan förälder och barn.

Så till frågan om vilka uppgifter som tas i anspråk är det givetvis alla personliga uppgifter om den som söker adoptera och adoptivbarnet. Huvudregler för adoption:

-den som adopterar måste ha fyllt 25 år

-makar och registrerade partner måste adoptera gemensamt

-sambor får inte adoptera gemensamt

-ensamstående får adoptera

-barn som fyllt 12 år inte får adopteras utan eget samtycke

-barn under 18 år inte får adopteras utan föräldrarnas samtycke.

I övrigt är det svårt för mig att veta exakt vilka uppgifter som rätten kommer kräva när ni skickar in ansökan. Gällande hur detaljrik redogörelsen måste vara är det av stor vikt att det verkligen framgår vilken typ av relation som förelegat mellan den som söker adoptera och barnet. Detta är av extra stor relevans i och med att det i regel krävs mer för att en adoption av vuxen ska gå igenom.

Vilken påverkan har kontakten med biologisk förälder? I och med att personen som önskar adopteras är myndig så krävs inte ett samtycke från den biologiska föräldern för att adoptionen ska kunna äga rum. Det framgår dock av 10 § att en förälder vars samtycke till adoption inte krävs, ändå ska höras i frågan om det är möjligt.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga och lycka till!

Vänlig hälsning,

Linn NybergRådgivare