Vad kan jag göra om hyresgästen orsakar skador på lägenheten?

Vi hyrde ut dotterns lägenhet from den 1/12 -2020 till om med idag den 4/1-2021 hyresgästen sade själv upp lägenheten innan hon flyttade in för att hon hade fått ett förstahandskontrakt. Men hon ville hyra en månad så vi lät henne. Hon hyrde lägenheten möblerad och har haft fyllefest så möblerna är förstörda. Bla en hästen säng, inte bara bäddmadrassen ( den hade vi räknat med att byta) men de har hällt röd vin i själva sängen på säkert 20 ställen. Riktiga rejäla fläckar. Vi hade en sängkjol till sängen för att skydda den den är tvättad i maskin så den har krympt, och den är så klart fläckig av blod eller rödvin. Soffan ( ca 6 månader gammal nypris 35000 på Mio ) helt fläckig. En lampskärm är trasig. Säkerhetskedjan på ytterdörren är lossrykt i fästena. En fönsterkarm är trasig. Det ser för jäkligt ut. Kan vi få ersättning för det hon har förstört? Det blir säker en hel del pengar när man räknar ihop det. Ska in på hästen imorgon och värdera madrassen. Tacksam för råd, vill gå vidare med detta, hon har verkligen inte varit aktsam om grejorna tvärt om att lyckas förstöra så mkt på en månad är helt otroligt.

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Jag tolkar frågan som att du undrar om ni kan få ersättning för den egendom som hyresgästen skadat. Regler om hyra finns i 12 kap. jordabalken (JB).

Vad kan jag göra om hyresgästen orsakar skador på lägenheten?

Hyresgästen har en så kallad vårdnadsplikt för lägenheten under hyrestiden. Vårdnadsplikten innebär att hyresgästen under hyrestiden ska vårda lägenheten och tillhörande möbler väl. Hyresgästen är skyldig att ersätta all skada som uppkommer genom hans vållande eller genom vårdslöshet eller försummelse av någon som tillhör hushållet, eller gäster (12 kap. 24 § första stycket JB).

Hyresgästen har med andra ord en skyldighet att vårda lägenheten och tillhörande möbler, samt ett ansvar för skador orsakade av gäster eller familjemedlemmar. Om en skada uppkommer på grund av att hyresgästen har varit oförsiktig ska han eller hon ersätta skadan.

Är hyresgästen skyldig att ersätta alla skador?

Hyresgästen behöver inte ersätta skador som orsakats genom normal användning av lägenheten. Detta innebär att hyresgästen får utsätta lägenheten för "normalt slitage" utan att riskera ersättningsskyldighet. Av frågan framgår att det är rödvinsfläckar i sängen och soffan, en lampskärm är trasig, samt att ytterdörrens säkerhetskedja är trasig vid fästet. Dessa skador torde inte räknas som normalt slitage, vilket innebär att hyresgästen är skyldig att ersätta skadorna.

Hur bör ni gå vidare?

Jag rekommenderar er att kontakta hyresgästen och berätta att hon är skyldig att ersätta er för skadorna. Om hyresgästen inte svarar eller vägrar betala kan ni vända er till domstol. Om ni överväger att ta ärendet vidare till domstol rekommenderar jag er att kontakta en jurist för ytterligare rådgivning. Ni kan boka tid hos en jurist på Lawline för ytterligare rådgivning här.

Ni kan även kontakta ert försäkringsbolag för att undersöka om hemförsäkringen täcker skadorna, och istället kräva hyresgästen på självrisken.

Hoppas detta var svar på frågan, annars får du gärna återkomma till oss!

Med vänliga hälsningar

Oscar FriedrichRådgivare