Reglera i hyresavtal att hyresgäst inte får har inneboende.

Får en hyresvärd, som hyr ut en villa, i avtalet skriva in att hyresgästen inte får ha inneboende?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vägledning finns att hämta i jordabalken (1970:994) (hädanefter JB).

Det finns inte någon bestämmelse som säger att det krävs tillstånd från hyresvärden för att ha en inneboende. Det innebär alltså att det inte krävs godkännande från hyresvärden och rättigheten kan inte regleras genom hyresavtalet. Däremot får hyresgästen inte inrymma andra personer i bostaden om det är till men för hyresvärden (12:41 JB). Så kan vara fallet om inneboenden stör grannarna eller självständigt använder lägenheten.

Om det är till men för hyresvärden finns en möjlighet att säga upp avtalet om hyresgästen efter tillsägelse inte rättar sig utan dröjsmål (12:42 p.7). Om rättelse görs, det vill säga att inneboende inte längre är till men för hyresvärden, finns det inte grund för att säga upp avtalet.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare