FrågaFAMILJERÄTTBodelning16/11/2017

Vad händer om enskild egendom har sammanblandats med giftorättsgods?

Hej! Min far gick bort för 3 år sedan. Min mor har skickat mitt arv till mig uppdelad i större summor under de åren. Pengarna ligger på ett separat bankkonto (dock tillsammans med mitt eget sparkapital). Min mor har skrivit ett gåvobrev där det står att pengarna är enskilt egendom dock summan och datumet är inte ifyllt eftersom pengarna har skickats lite åt gången. Jag står inför en skilsmässa. Hur ska jag bära mig åt för att pengarna inte kommer min ex tillgodo???

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! Din fråga rör skilsmässa och enskild egendom vid skilsmässa. Detta regleras i Äktenskapsbalken.

Enskild egendom ska inte tas med i en bodelning, vilket innebär att ditt ex inte kommer kunna få ut några pengar av arvet. Egendom kan vara enskild på 6 olika sätt och i ditt fall har arvet efter din far blivit enskild egendom på grund av gåva med villkoret att det är enskild egendom (7 kap. 1 och 2 § ÄktB).

Ett av kraven för att egendomen ska kunna vara enskild är att den går att urskilja och identifierar. För att pengar ska bli enskild egendom krävs det oftast att pengarna ligger på ett separat bankkonto utan någon samblandning med andra pengar. I ditt fall blir det problematiskt eftersom pengarna från arvet har sammanblandats med sparpengar som verkar vara giftorättsgods. Det går därför inte urskilja vilka pengar som kommer från arvet och vilka som är sparpengar och giftorättsgods.

Rättsläget är oklart i detta fall. Om arvet har förlorat sin karaktär som enskild egendom eller inte. I viss praxis framkommer det dock att om det går att bevisa vilka pengar som kommer varifrån så kommer pengarna från arvet att ha kvar sin karaktär som enskild egendom. Om de har kvar den karaktären kommer ditt ex inte att få ut något av det vid bodelningen. Om det inte går att bevisa eller härleda pengarna till arvet så kommer pengarna tyvärr att bli giftorättsgods och då delas lika på. (Se bland annat NJA 1992 s. 773)

Det du måste göra är att bevisa eller visa hur mycket av pengarna som är arv och hur mycket som inte är det och som ska vara giftorättsgods. Går det så är pengarna skyddade, men går det inte så kan de tyvärr eventuellt bli giftorättsgods och räknas med i bodelningen.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Sofia WedinRådgivare