FrågaFAMILJERÄTTBodelning28/03/2024

Vad kan man upprätta för typ av handling för att säkerställa att en gåva ska vara mottagarens enskilda egendom?

Vi tänker köpa en bostadsrätt till vår dotter, hon är singel. Kan vi redan i samband med köpet få något juridiskt skrivet, så att lägenheten ska vara vår dotters enskilda egendom och inte ingå som giftorättsgods om hon skulle bli sambo eller gifta sig.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Så som jag tolkar dig fråga så undrar du ifall det är möjligt att upprätta någon typ av handling som gör lägenheten till er dotterns enskilda egendom och på så sätt förhindrar att den kan komma att ingå i en framtida bodelning.

Gåvobrev

Ni kan upprätta ett gåvobrev där ni uttryckligen skriver att ett villkor med gåvan av lägenheten är att den ska vara er dotters enskilda egendom. Brevet kan ni upprätta i samband med köpet. Det finns inte några begränsningar av vilken typ av egendom som kan ges med ett sådant villkor. En bostadsrätt anses i lagens mening som lös egendom och då gäller inte heller några särskilda formkrav för gåvobrevets utformning (t.ex. krav på att gåvobrevet ska bevittnas). Det är däremot bra att tänka på att utforma gåvobrevet så tydligt som möjligt för att undvika att det uppstår några oklartheter om hur gåvobrevet ska tolkas.

Hur kan gåvobrevet komma att påverka en framtida bodelning?

Vid en bodelning mellan makar så ska makarnas giftorättsgods ingå (10 kap. 1 § ÄktB). Egendom anses som giftorättsgods i den mån det inte är enskild egendom (7 kap. 1 § ÄktB). Enskild egendom är bland annat sådan egendom som en make har fått i gåva med villkoret att egendomen ska vara dennes enskilda (7 kap. 2 § ÄktB). Motsvarande gäller mellan sambor (3, 4 och 8 § SamboL). Genom att ni upprättar ett sådant gåvobrev som jag beskrivit ovan så kan lägenheten alltså undantas från en eventuell framtida bodelning.

Hur du kan gå vidare med din fråga

Vill du ha hjälp hur du ska utforma ditt gåvobrev så kan du kontakta oss på Lawline så hjälper vi dig, det går bra att maila in till info@lawline.se.

Vänligen,

Johanna SvenssonRådgivare