FrågaFAMILJERÄTTBodelning26/03/2024

När blir en bodelning bindande?

Hej. Jag och min ex-fru var överens att enbart ta med vår bostad som gifträttogods i våran bodelning dvs inga andra tillgångar och/eller skulder. Denna bodelning är underskriven av oss bägge. Är denna bodelning lagligt bindande eller går det att kräva ytterligare en bodelning vid senare tillfälle?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

När blir en bodelning bindande?

Som bekant har en bodelning flertalet formella krav som måste vara uppfyllda. Bland annat ska den enligt äktenskapsbalken 9 kap. 5 § vara skriftlig och undertecknas av de båda makarna. För att bodelningen ska vara bindande måste dessa vara uppfyllda.

Givet att de formella kraven är uppfyllda blir bodelningen sedan bindande för parterna då båda har undertecknat den. Er bodelning är därmed giltig. I praktiken är det absolut möjligt att göra ännu en bodelning och få den nya bodelningen att gälla framför den äldre. Detta är dock inte något en av parterna kan kräva utan något båda måste vara överens om. Om båda inte är överens om en ny bodelning gäller fortsatt den gamla.

När handlingen har upprättats kan man sedan lämna in den till Skatteverket för registrering, se 13 kap. 6 §. Detta är dock ett frivilligt steg men kan vara bra för att hålla koll på vad som faktiskt har avtalats om.

Jag hoppas att du fått svar på din fråga. Om du har ytterligare funderingar är du välkommen att vända dig till oss på Lawline igen, antingen genom att ställa en fråga till eller boka tid med en jurist här.

Vänligen,

Emil Szepesvari BurmanRådgivare