FrågaFAMILJERÄTTBodelning26/04/2017

Vad är giftorättsgods och vad ingår i en bodelning?

Jag hade en hyresrätt, mitt ex flyttade in i den, den ombildades till bostadsrätt och jag köpte den då ensam 2009.

Vi gifte oss 2014 och jag sålde mon bostad och vi köpte gemenast en ny bostad 2015, jag la då in ca 700 000 kr i den nya bostaden som motsvarade dom 30 % av köpet så att vi skulle slippa hög ränta mm. Dom pengarna fick jag från lägenheten jag sålde.

Nu har vi skilt oss och ska göra en bodelning, han vill ha hälften av dom 700 000 kr som jag betalde till nya bostaden. Jag kommer att göra allt för att inte betala honom dom pengarna, det skulle innebära att jag och barnen måste sälja och köpa ny bostad och för mig är barnen fokus i detta, dom behöver ha kvar sitt hem. Hur går jag tillväga? Jag har erbjudit honom en del pengar och att jag löser ut hans lån men han vill ha mer, han vill ha hälften av det jag anser inte tillhör honom. MVH Amal

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga!

I detta svar kommer jag att redogöra för vad som gäller vid en bodelning enligt lag. Den lag som gäller är äktenskapsbalken. Denna lag säger att all egendom som finns i ett äktenskap ska delas lika på vid en bodelning. Det finns dock viss egendom som undantas.

Vad är giftorättsgods?
Jag tänkte börja med vad som gäller vid en bodelning. För det första måste man veta vad som ska ingå vilket enligt lag är all egendom som är så kallat giftorättsgods. Med giftorättsgods menas i princip all egendom i äktenskapet. Den enda egendom som inte är giftorättsgods kallas enskild egendom. För att något ska vara enskild egendom krävs det att det står till exempel i ett äktenskapsförord, i ett gåvobrev eller i ett testamente (om man fått egendomen). Detta hittar vi i 7 kapitlet 1-2 §, https://lagen.nu/1987:230#K7P1S1 och https://lagen.nu/1987:230#K7P2S1.

I ditt fall kommer alltså all egendom som finns i ert förhållande vara giftorättsgods om ni inte har något äktenskapsförord som säger något annat.

Vad ingår i en bodelning?
Att veta att egendomen är giftorättsgods är viktigt då lagen säger att all egendom som är det ska ingå i en bodelning (se 10 kapitlet 1 § https://lagen.nu/1987:230#K10P1S1). Det enda som undantas är då eventuell enskild egendom men också till exempel kläder och andra föremål som man har enbart för personligt bruk (se 10 kap 2 § https://lagen.nu/1987:230#K10P2S1).

I ditt fall kommer alltså all er egendom att ingå i bodelningen eftersom all egendom är giftorättsgods om ni, som jag tidigare sagt, inte har egendom som ni bestämt ska vara enskild i ett förord eller om ni fått egendom där det står att den ska vara enskild.

Hur går en bodelning till?
Själva bodelningen går sedan till på så sätt att makarna först får ta bort eventuella skulder från respektives egendom. Sedan delar man upp egendomen på hälften (se 11 kap 2 § och 3 § https://lagen.nu/1987:230#K11P2S1 och https://lagen.nu/1987:230#K11P3S1).

I ditt fall har alltså din make rätt till hälften av all egendom som ingick i bodelningen. Sammanfattningsvis så kommer det alltså vara svårt för dig att undanta egendom från din make som han har rätt till. Det följer av lag att ni ska dela på hälften av egendomen som fanns i ert äktenskap.

Hur kan du få bo kvar i huset?
Att tänka på här gällande huset är att det ingår i bodelningen, alltså har ni rätt till hälften var av värdet på huset. Det finns dock en bestämmelse som säger att den som har bäst behov av huset ska få det och räkna av det från den andel som den har rätt till (se 11 kap 8 § https://lagen.nu/1987:230#K11P8S1). En bedömning om vem som har bäst behov görs bland annat utifrån om ena personen har ensam vårdnad av barn eller hur svårt det är för personen att skaffa ny bostad.

Du skulle alltså kunna hävda att du har bäst rätt till bostaden och få ha kvar den men då måste du dra av det värde som din make skulle haft rätt till på din del i bodelningen. Det är domstolen som bedömer om du har bäst rätt till bostaden eller inte.

Hoppas du fick svar på din fråga, återkom gärna om det är något mer du undrar eller om något känns oklart.

Med vänlig hälsning

Hanna GustafssonRådgivare