Uthängd på Facebook. Förtal?

Hej!

Jag har skrivit lite med en tjej, bland annat snuskiga medelanden om sex osv. Hon var lugn hela tiden sen helt plötsligt fick hon något cp-ryck och började hota mig om stt det skulle "bli jobbigt för mig" om jag inte slutar skriva.

Nu har den här tjejen tagit skärmdumpar på våra sms och lagt ut på Facebook och hängt ut mig. Hon säger stt det är sexuella trakasserier men det är ju helt och hållet på fritiden som vi skrivit. Jag undrar nu om det är olagligt det som hon har gjort?

Tack!

Lawline svarar

Hej och tack för att du valt att vända dig till Lawline!

När en person hänger ut en annan person i syfte att utsätta denna för andras missaktning kan det vara fråga om förtal. Det krävs dock att de påståenden som framförs vanligtvis är kränkande i objektiv mening. Detta framgår av kap. 5 § 1. brottsbalken

Eftersom tjejen du talar om har tagit skärmdumpar av de sms du skickat och sedan publicerat dem på Facebook kan hon ha gjort sig skyldig till förtal. Anledningen till detta är att sex rent objektivt sett många gånger är ett känsligt ämne. Dock är det viktigt att syftet med hennes publicering av skärmdumparna var att andra skulle tycka mindre bra om dig.

När sexuella trakasserier sker på "fritiden" är det istället frågan om sexuellt ofredande enligt kap. 5 § 10 stycke 2 brottsbalken. Det kan ske både verbalt, fysiskt och via sms. Om hon genom sina publiceringar på Facebook har pekat ut dig som skyldig för sexuella trakasserier, vilket är ett brott, behöver syftet för publiceringen inte vara att utsätta dig för andras missaktning för att hon ska ha gjort sig skyldig till förtal. Det räcker med att peka ut dig som brottsling.

Sammanfattning

Det är fullt möjligt att hon har gjort sig skyldig till förtal. Antingen eftersom hon med syfte att utsätta dig för andras missaktning publicerat skärmdumparna eller för att hon har pekat ut dig som brottsling.

Beroende på meddelandenas innehåll kan du ha gjort dig skyldig till sexuellt ofredande.

Mikael JonassonRådgivare