Ärekränkningsbrott kring brott som blivit utrett

Hej! Person x har blivit våldtagen av person y (hennes kille) för cirka 1,5 år sedan, hon gjorde slut med honom i snar anslutning till att detta skedde, våldtäkten skedde när hon sov och hon vaknade upp mitt i den. Ett år senare anmäldes våldtäkten, en förundersökning sker för oaktsam våldtäkt mot barn men läggs sedan ner på brist av bevis. Vore det förtal att sprida att en förundersökning för oaktsam våldtäkt mot barn skedde där y var den som blev utredd? Eller att gå runt och säga att person y är en våldtäktsman?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss här på Lawline!

När man utpekar någon som brottslig eller på annat sätt klandervärd i sitt levnadssätt så utgör det brott i form av förtal enligt 5 kap 1 § brottsbalken

Det innebär ifall du sprider och berättar för andra att denne personen har varit misstänkt för brott eller utpekar den att vara våldtäktsman så begår du ett brott. Dessutom är det viktigt att nämna att förtal är brottsligt oavsett om det man säger är sant eller inte, så även om det är sant att en förundersökning gjorts är det fortfarande brottsligt då själva brottet handlar om att man utsätter någon för andra personers missaktning.

Hoppas detta svarar på din fråga!

Linus NilssonRådgivare