Förtal att anklagas för att ha sexuellt utnyttjat 12-åringar?

Hej, jag har på internet blivit anklagad att sexuellt utnyttja minderåriga, jag är 15 år gammal och det finns ett Community som har suttit och sagt på en Discord Server att jag har hållit på med 12 åringar och liknande, utan några grunder eller bevisning. Detta måste väll ändå räknas som förtal då inget av det är sant

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar det som att personer i en Discord-server har gett uttryck för att du haft någon form av sexuellt umgänge med minderåriga, och du undrar nu om detta utgör brottsligt förtal. Reglerna finns i brottsbalken (BrB).

Förtal i teknisk mening

Förtal är då någon utpekar någon annan som brottslig eller klandervärd i sitt levnadssätt, eller i övrigt lämnar en uppgift som är ägnad att utsätta den utpekade för andras missaktning. Straffet för förtal av normalgraden är böter (5 kap. 1 § första stycket BrB), och böter eller fängelse i högst två år om det rör sig om grovt förtal. Ett förtalsbrott är grovt t.ex. om gärningen med hänsyn till uppgiftens innehåll, sättet för eller omfattningen av spridningen, eller annars var ägnad att medföra allvarlig skada (5 kap. 2 § BrB).

För att rekvisiten för förtal ska vara uppfyllda krävs först och främst att uppgiften som lämnats har lämnats till någon eller några andra än den som uppgiften avser. Det räcker alltså inte att någon bara har skrivit till dig att du utnyttjat minderåriga. Vidare krävs att uppgiften är ägnad att utsätta dig för andras missaktning (t.ex. därför att du har gjort något brottsligt). Att som 15-åring ha sex med ett barn under 15 år är brottsligt och kan utgöra brottet våldtäkt mot barn (6 kap. 4 § BrB). Även detta rekvisit är alltså uppfyllt. Slutligen krävs att uppgiften inte är alltför obestämd, allmän eller att det är ett värdeomdöme. Jag bedömer att uppgiften är tillräckligt bestämd – den skulle potentiellt gå att faktagranska. Det rör sig alltså om förtal i teknisk mening.

Det finns ett antal omständigheter som kan göra att det är ”okej” – eller åtminstone straffritt – att förtala någon (jfr. 5 kap. 1 § andra stycket BrB). Jag kan dock inte se att någon av dessa är relevanta att diskutera utifrån den information jag fått, så jag lämnar det osagt.

Åtal m.m.

Förtal får som huvudregel bara åtalas av målsäganden, men eftersom det eventuella brottet har riktat sig mot någon som är under arton år, får en åklagare åtala för brottet om det bedöms vara påkallat ur allmän synpunkt (5 kap. 5 § BrB). Förtal som sker på internet anses ofta vara sådana där det är påkallat ur allmän synpunkt. Om du vill att så ska ske är därför mitt råd att du polisanmäler brottet och berättar vad som har hänt. Det kan du göra via Polisens hemsida.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Markus SjöberghRådgivare