Upprepade anmälningar - förtal

Hej! Jag har upprepade gånger blivit både polisanmäld och anmäld till socialtjänsten för att min granne påstår att hon hör att jag slår min dotter eller på något sätt skadar henne. Jag har blivit utred av socialtjänsten och dem har inte kommit fram till att min dotter ska fara illa i min vårdnad. Min granne har inga egna barn och så fort min dotter skriker eller blir arg uppfattar min granne det som om hon skulle bli slagen eller dylikt. Socialtjänsten hävdar att jag kan anmäla henne för förtal men kommer det att hjälpa? Vad händer när man gjort en anmälan?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Det är svårt att avgöra om en anmälan skulle hjälpa dig i detta fall, men en eventuell dom kan såklart i bästa fall avhålla grannen från framtida anmälningar. Socialtjänsten säger att du kan göra en anmälan om förtal. Jag ska förklara vad detta innebär och vilka svårigheter som finns.

Förtal innebär att utpeka någon som brottslig, klandervärd i sitt levnadssätt eller på annat sätt lämna uppgift som är ägnad att utsätta personen för andras missaktning - Brottsbalken 5 kap. 1 § (https://lagen.nu/1962:700). Ansvar ska inte utdömas om det var försvarligt att lämna uppgiften i fråga och personen kan visa att uppgiften var sann eller att han hade skälig grund för den. En anmälan till socialtjänsten med de uppgifter du anger är att utpeka någon som brottslig och det är en uppgift som är ägnad att framkalla missaktning hos andra. I rättsfallet RH 1992:58 hade en person anmält till socialtjänsten att grannens barn for illa och att mamman vid tillfällen uppträtt berusat. Uppgifterna bedömdes innefatta förtal. Hovrätten menade att personen som gjort anmälan saknat tillräcklig grund för att anta att omständigheterna varit sådana som hon angett och det betraktades därför inte som försvarligt att lämna uppgifterna - skadestånd utdömdes.

Det kan vara svårt att föra en talan om förtal då det enligt BrB 5 kap. 5 § är ett s.k. målsägandebrott. Detta innebär att åklagare i de flesta fall inte väcker åtal, utan det är upp till målsägande själv att föra sin talan. Sådana enskilda åtal är relativt sällsynta då det är svårt att på egen hand bedriva tillräcklig utredning. Allmänt åtal (som innebär att åklagaren för talan) kan dock väckas i undantagsfall, om brottet riktar sig mot den som är under 18 år eller om målsägande anger brottet till åtal hos åklagare eller polismyndighet och det av särskilda skäl anses påkallat ur allmän synpunkt att åklagare för talan. Särskilda skäl innebär att det krävs särskilt kvalificerade fall för att åklagare ska väcka åtal, t.ex. kan det vara fråga om spridning av särskilt klandervärda uppgifter som riskerar den utpekades hela sociala existens (Rätts-PM 2012:1, Förtal och förolämpning).

Jag vet inte vilka närmare omständigheter som föreligger i ditt fall, men jag vill uppmärksamma att det finns ytterligare ett brott din granne kan ha begått genom sina anmälningar. Detta är falsk eller vårdslös tillvitelse som regleras i BrB 15 kap. 7 §. Brottet innebär att lämna en sanningslös utsaga till en viss myndighet. Det räcker med att en osann uppgift lämnats för att gärningen ska ha begåtts. Att genom osanna uppgifter trakassera någon kan således vara brottsligt enligt BrB 15 kap. 7 §.

Sammanfattningsvis kan sägas att det i ditt fall går att väcka talan om förtal men det är inte säkert att åklagaren för din talan. Det är också möjligt att din granne begått falsk eller vårdslös tillvitelse. Jag hoppas att detta klargjort rättsläget för dig!

Vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare