FrågaFAMILJERÄTTAdoption17/10/2018

Under vilka omständigheter får man adoptera?

Hej! Jag är 24 år och undrar om det skulle vara möjligt att adoptera min brorson? Han bor hos hans morföräldrar men mamman tar de stora beslut som t.ex. tillåtelse att åka utomlands. Min bror har aldrig haft vårdnaden om min brorson.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Brorsonen kommer endast kunna adopteras om det anses vara lämpligt. (4 kap 2§)

I somras så kom det en ny lag som säger att du får adoptera från det att du fyllt 18 år, och eftersom du är 24 år så är det inget hinder. (4 kap 5§ FB)

Nästa steg beror på brorsonens ålder. Om han är över 12 år så måste han vilja bli adopterad, han måste alltså visa samtycke. (4 kap 7§ FB)

Om hans mamma är vårdnadshavare så måste du även ha hennes samtycke om det inte är så att hon är långvarigt psykiskt sjuk utan möjlighet till att samtycka, vistas på okänd ort eller om det finns andra synnerliga skäl. (4 kap 8§ FB)

Om det inte skulle finnas något hinder, eller om du anser att mamman inte bör vara vårdnadshavare utifrån barnets bästa (synnerliga skäl) så ansöker du om adoption till tingsrätten. De ber sedan socialnämnden att göra en utredning om det bästa för barnet.

Skulle det vara så att du tror att din brorson far illa så kan du alltid anmäla det till socialnämnden.

Hoppas att det var svar på din fråga!

Emma AnderssonRådgivare