FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt04/08/2014

Stämningsdelgivning

Hej! Jag har fått hem dom idag från tingsrätten där det står att jag dömts för snatteri. Jag har inte blivit delgiven stämningen! Jag har inte varit på adressen under en månad och har därför inte kunnat skicka in delgivningskvitto som skickats innan domen skickades. Vad gör jag nu? Målet har avgjorts utan huvudförhandling och det står i domen att jag kan överklaga till hovrätten. Vad kan de göra? Kan de upphäva/återförvisa tingsrättens dom? Jag läste om domvilla i RB, är det aktuellt i mitt fall? Jag har ju inte blivit delgiven korrekt. Vad händer i nästa steg om jag överklagar? Måste tingsrätten utfärda en ny stämningsansökan då och delge mig eller hur kommer det gå till? Tack!

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det är svårt för mig att veta vad som har hänt med din delgivning, men jag kan förklara hur domstolen vanligtvis agerar när de inte får tag i en person som ska delges stämning.

Huvudregeln är att domstolen skickar ut en delgivning till den aktuella personen. Om svar uteblir försöker domstolen få kontakt på annat sätt, exempelvis genom arbetsgivare eller familj. Om inte heller detta ger resultat gör domstolen en så kallad stämmningsmannadelgivning, vilket innebär att man försöker finna personen. Annars sker en så kallad spikning, då handlingen lämnas i bostaden. Spikning får endast ske om domstolen inte kunnat nå personen på annat sätt eller kunnat utreda var han eller hon befann sig, och det har funnits anledning att anta att personen håller sig borta.

Regler om delgvining hittar du i Delgivningslagen (https://lagen.nu/2010:1932#R26).

Förutsatt att allt har gått rätt till under själva handläggningen kan hovrätten inte att upphäva eller återförvisa domen. I Rättegångsbalken (RB) 51 kap 28 § framgår när hovrätten får undanröja tingsrättens dom och avser alltså handläggningen av domen.

Regler om domvilla framgår i RB 59 kap 1 §, i ditt fall skulle eventuellt andra punkten vara relevant. Troligtvis anses att du har delgetts kallelse genom spikning eftersom du fått delgivningen till din adress, men fel kan självklart föreligga och om du misstänker att så är fallet råder jag dig att kontakta en jurist som kan hjälpa dig gå vidare med detta.

Rättegångsbalken hittar du https://lagen.nu/1942:740.

Om du vill överklaga domen måste du inom tre veckor göra en skriftlig ansökan till tingsrätten som i sin tur skickar överklagan till hovrätten. Om ett prövningstillstånd krävs för att ta upp fallet på nytt framgår det av tingsrättens dom.

Hoppas du fått svar på din fråga,

Vänligen

Lawline RådgivareRådgivare