FrågaFAMILJERÄTTBodelning03/07/2014

Skulder vid arv

Hej! Har just blivit uppringd fran Grekland, mitt barns farfar har avlidit och hans tillgångar har blivit uppdelade mellan sin fru (25%) och tva soner ( 37,5% ) vardera. Mitt barns far har stora skulder och har nu gjort ett arvsavsagande. Tillgångarna tillfaller nu hans bröstarvingar ( 3 barn, inget aktenskap ) Min fraga ar.. om barnen arver tillgångar ( del av pensionat tex.) tillfaller skulderna arvingarna också? Arvsavsagandet var gjort efter att fadern dog och skulderna ar formodligen mer an tillgångarna i arvet. Skalll jag avsaga min dotters arv också?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Så här förstår jag din fråga: dina barns farfar har gått bort och lämnat efter sig ett arv som nu fördelats mellan hans arvvingar. Hans son, dina barns far, har valt att avsäga sig sitt arv då pengarna skulle gå till stora skulder. Du undrar nu om den skulden kommer påverka dina barn om de skulle ta emot hans arvedel.

Först och främst är det viktigt att veta att en arvsavsägelse är gällande även gentemot en arvvinges avkomlingar. Detta framgår av Ärvdabalken 17 kap 2§ st. 3 som du hittar https://lagen.nu/1958:637#K17P1S1. Om barnen ska träda i deras fars ställe måste han därför låta det tydligt framgå.

När det gäller faderns skuld kan du vara lugn, man kan aldrig ärva en skuld. Om en person avlider räknas dennes egendommar av så långt det räcker gentemot personens eventuella skulder. Även om det inte är tillräckligt för att täcka skulderna kommer detta inte att påverka arvtagarna mer än att de inte får något arv alls. Faderns skuld skulle alltså eventuellt kunna göra dina barn arvslösa (från sin far) i framtiden. I det här fallet spelar faderns skulder däremot ingen roll då han avsagt sig arvet, han har därmed ingenting med det "att göra".

Hoppas du känner dig nöjd med ditt svar, tveka inte att höra av dig igen om du har fler frågor!

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare