Skilsmässa då endast en av makarna önskar detta och jämkning av äktenskapsförord

Hej, min make och jag har äktenskapsförord sedan 22 år. Nu är vi separerade och jag undrar om det finns skäl för mig att få Jämkning av det.

Jag har varit hemmafru i 16 år. Inte fått någon form av kompensation, typ sparande till framtiden. Jobbat de senaste 10 åren och heltid sedan 2012.

Vid separationen som för övrigt var mitt val men efter många år av en del tråkiga omständigheter kände jag att jag var tvungen att flytta från honom. Dessutom vill han inte att vi tar ut skilsmässa och vi har ett kreditkort hos Rejmes som jag inte utnyttjar men han gör det. Bett honom att vi ska säga upp det men det gör han inte och nu börjar jag bli lite stressad då jag inte vill betala hans köp på det och känner att jag vill skiljas eftersom han träffat en annan....

Känner nu att han inte är rättvis mot mig eftersom vi hade stort hus och han har även en hel i aktier.

Finns det överhuvudtaget någon möjlighet för mig att ta detta vidare och vad skulle det kunna kosta mig? Om möjligheten finns så kanske det är värt att ta det vidare men min inkomst är ju begränsad.

Har spärrat mitt personnummer på grund av bedrägeri så jag lämnar mitt namn och adress.

Tack på förhand för svar

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Skilsmässa:
Äktenskapsskillnad är möjligt även då bara en av makarna önskar detta. Du kan alltså skilja dig med din make även om han motsätter sig detta. Om han motsätter sig skilsmässan måste dock först en betänketid om 6 månader passera. Betänketiden börjar löpa från dess att din make får del av din ansökan om skilsmässa. Detta framgår av 5 kap. 2 och 3 §§ äktenskapsbalken. I det fall ni levt åtskilda, det vill säga inte tillsammans som ett par, i mer än 2 år går skilsmässan igenom direkt utan betänketid, se 5 kap. 4 § äktenskapsbalken.

Skilsmässa ansöker man om hos närmsta belägna tingsrätt. Du hittar mer information samt ansökningsblankett här. Ansökan om skilsmässa kostar 900 kr.

Jämkning av äktenskapsförord:
Ett äktenskapsförord skriver man då man önskar att egendom ska vara enskild. Att egendom är enskild innebär att personen som äger egendomen som enskild vid äktenskapsskillnad får behålla egendomen själv. Enskild egendom räknas med andra ord inte med i bodelning.

I det fall äktenskapsförordet är att se som oskäligt kan det jämkas eller lämnas utan avseende. Med jämkning menas att delar av den egendom som enligt äktenskapsförordet ska vara enskild räknas med i bodelning och delas lika mellan parterna. Att äktenskapsförordet lämnas utan avseende innebär att man bortser från hela avtalet och att all den egendom som avtalats som enskild ingår i bodelning. För jämkning eller lämnande utan avseende ska äktenskapsförordet vara oskäligt i förhållande till avtalets innehåll, tillkomst, senare inträffade förhållanden eller omständigheter i övrigt. Detta framgår av 12 kap. 3 § äktenskapsbalken.

Huvudregeln vid äktenskapsförord är att det ska respekteras då man utgår från att makarna varit överens vid tillkomsten av avtalet. Vid bedömning över huruvida avtalet är skäligt eller inte gör man en helhetsbedömning utifrån alla omständigheter som kan vara av betydelse. Ett avtal som detta är oskäligt om det tydligt påvisar att en av makarna hamnar i en dålig ekonomiskt situation i förhållande till den andra maken. Att du under ert äktenskap inte har arbetat kan absolut vara av betydelse. Omständigheten att ni varit gifta under en så lång tid kan också vara av betydelse. Då jag inte har koll på alla omständigheter kan jag dock inte ge dig ett svar på hur utfallet skulle komma att bli.

Om du önskar att ansöka om jämkning av äktenskapsförordet vänder du dig även i detta fall till närmsta belägna tingsrätt. Domstolen tar efter din ansökan ett beslut om huruvida avtalet är oskäligt eller inte. Jämkningen sker i samband med bodelningen.

Önskar du hjälp av en jurist:
Om du önskar hjälp med hur du ska gå tillväga med skilsmässa, bodelning och jämkning av äktenskapsförord kan du ta hjälp av en av våra jurister. Du kan boka en tid här. Timkostnaden hos oss är 1699 kr i timmen.

Hoppas att detta svar var till din hjälp. Om du har fler funderingar är du välkommen att ställa en ny fråga här på Lawline

Lovisa NilssonRådgivare