FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt28/11/2014

Skadestånd för hundattack - olika processer

Hej. Mina hundar blev häromdagen attackerade av en annan hund. Den attackerande hunden var lös i en inhägnad lekplats där hundar inte får rastas. Jag gick med mina tre hundar (de två äldre kopplade och en valp lös) när den andra hunden får syn på oss och tar sats, han är vid detta tillfälle ca 200m ifrån oss. Han kommer i sån fart att han springer rätt in i grinden till lekplatsen så grinden flyger upp, sen vidare rätt ut och på mina hundar. Den lösa valpen springer iväg helt skräckslagen, det ansvaret tar jag på mig då jag hade honom lös, han hittades tack och lov oskadd ca 1 timme senare. De två kopplade hundarna däremot blev bitna flertalet gånger av den attackerande hunden. Jag försökte få isär dem helt själv då ägarna till den andra hunden inte hunnit springa fram till oss än. Jag fick isär alla tre hundarna lagom till att ägarna nått fram till oss. Det visade sig efter veterinärbesök att mina hundar fått muskelömhet och kräver smärtstillande (metacam) i 1 respektive 2 veckor. Nu vägrar ägarna till den attackerande hunden betala för veterinärkostnaderna och medicinen. En polisanmälan gjordes på en gång efter händelsen. Enligt polisens upplysning så väljer polisen antingen att driva fallet till rättegång annars får jag kontakta kronofogden för ersättningkrav. Min fråga är då hur de olika processerna går till? Rättegångskostnader om det blir så, vem betalar dem? Om det blir så att jag måste vända mig till kronofogden hur ser den processen ut?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Jag beklagar det inträffade. I det följande går jag först igenom den rättsliga grunden för att du ska få betalt från ägarna av den attackerande hunden, sedan redogörs för hur en process ser ut i domstol och hos kronofogdemyndigheten (KFM).

Rättslig bakgrund

En hundägare har enligt lagen om tillsyn över hundar och katter 19 § ett strikt skadeståndsansvar för skador som hunden orsakar. Det innebär att hundägaren inte behöver ha varit vållande eller oaktsam till skadorna som har uppstått för att skadeståndsansvar ska inträda.

Skada på hund utgör enligt skadeståndslagen sakskada. Det som ska ersättas vid sakskada framgår av skadeståndslagen 5 kap. 7 §. Veterinärskostnader för en hund omfattas av paragrafen och är enligt praxis ersättningsgilla i den utsträckning dessa inte har varit medicinskt ogrundade eller omotiverade, NJA 2001 s. 65.

Betalningsföreläggande hos KFM

När en person är skyldig dig pengar kan du få skulden fastställd av KFM genom ett betalningsföreläggande enligt lagen om betalningsföreläggande och handräckning (BfL) 2 §. Det finns inget hinder i och för sig att ansöka om betalningsföreläggande för skadestånd. När personen som är betalningsskyldig har invändningar mot att betala anses att ärendet i regel bör tas direkt till domstol. Möjligheten finns att dock att den andra hundägaren ändrar uppfattning när det kommer ett krav från KFM, om han inser att det är en skada som han är ansvarig för. Bestrids trots allt betalningsföreläggandet blir du tillfrågad om vill att saken ska föras vidare till domstol, BfL 33 §. Ansökan om betalningsföreläggande hittar du här: http://www.kronofogden.se/Ansokaombetalningsforelaggande.html. Där ges ytterligare information.

Blir det så att saken avgörs i domstol till din fördel kan KFM med stöd av domen då den vunnit laga kraft (en dom som inte längre kan överklagas) hjälpa dig att få betalt. Detta görs genom en ansökan hos KFM som kostar 600 kronor men som ska betalas av den skadeståndsskyldige. Om det trots allt inte kommer in en betalning så får du stå för denna kostnad. Det som KFM gör är att skicka ett betalningskrav till den som är skyldig att betala. Sker inte betalning undersöks möjligheten till utmätning, vilket kan resultera i att du får hela eller en del av ditt betalningskrav ersatt.

Process i domstol

Ett skadeståndsanspråk som det i detta fall är fråga om hänför sig till tvistemål och processen regleras i rättegångsbalk (RB) (1942:740). Talan väcks genom att en stämningsansökan lämnas in till tingsätten, RB 42 kap. 1 §. Stämningsansökan ska innehålla yrkande, grunder, bevis och vad som gör rätten behörig. Det sista ska anges eftersom rätt tingsrätt (forum) ska döma i rättegången. I tvistemål är rätt forum som utgångspunkt tingsrätt där svarande har sin hemvist, RB 10 kap. 1 §. Antagligen bor du och den andra hundägaren i samma stad och då är forumfrågan inget problem.

Observera att du som kärandepart i tvistemål har bevisbördan, vilket innebär att för att vinna framgång med talan krävs att bevisningen av omständigheterna anses styrkta av domstolen.

När det gäller rättegångskostnader i tvistemål är huvudregeln att förlorande part ska ersätta motpartens kostnader, RB 18 kap. 1 §. Det har dock betydelse hur stort det yrkade skadeståndet är eftersom det finns en särskild bestämmelse om vilka rättegångskostnader som är ersättningsgilla i mål om mindre värden. Tvistemål som rör mindre värden än ett halvt prisbasbelopp - idag 22 200 kronor - kallas för förenklade tvistemål. I ett sådant mål är ersättningsgilla rättegångskostnader för vinnande part enligt RB 18 kap. 8 a § inskränkta till en timmes rättslig rådgivning, ansökningsavgift, resekostnader och vittnesbevisning. Det betyder att eventuellt ombudsarvode, tidsspillan och eget arbete inte ersätts vinnande part i dessa mål.

Hoppas du fick svar på dina frågor!

Vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare