FrågaFAMILJERÄTTAdoption20/02/2018

Regler kring adoption (ålder, barns samtyckte, makes barn)

Vilka regler gäller för adoption? (hur gammal ska man vara för att adoptera, vad gäller om man vill adoptera sin makes barn, vad har barnet för möjlighet att bestämma om adoptionen?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag kan inte redogöra för alla regler för adoption men jag ska gå igenom det viktigaste här. Är det något specifikt du undrar över som jag inte går igenom är du välkommen att skicka in en ny fråga.

Adoption regleras främst i 4 kap. Föräldrabalken (FB) men även andra regler finns inom mer specifika områden som exempelvis: Lag (1971:796) om internationella rättsförhållanden rörande adoption (vilket reglerar huruvida utländska adoptioner erkänns i Sverige)

Ålder för att få adoptera.
Huvudregeln finns i 4 kap. 1 § FB där det sägs att man eller kvinna som har fyllt 25 år får adoptera med tillstånd av rätten, alltså får även ensamstående adoptera. I vissa fall kan man få adoptera när är mellan 18-24. Ett exempel på det är det du nämnde, d.v.s. att man kan få adoptera makes barn/adoptivbarn eller adoptera eget barn (d.v.s. ett tidigare bortadopterat barn). Man kan också få adoptera innan 25 år om synnerliga skäl föreligger, vilket exempelvis kan vara om en av makarna som vill adoptera är något under 25 år.

Är man gift så får man bara adoptera gemensamt, undantag finns dock om exempelvis den andra maken lider av en allvarlig psykisk störning enligt 4 kap. 3 § FB. Vad det gäller sambor eller andra som inte är gifta så får man inte adoptera gemensamt.

Barns möjlighet att påverka adoption
Rörande barns möjlighet att bestämma om adoption så får i barn över 12 år normalt inte adopteras utan samtycke. Även här finns dock undantag vilket exempelvis om barnet är psykiskt störd enligt 4 kap. 5 § FB Även barn som är under 12 år som inte samtycker till adoption kommer självklart vägas in i domstolens bedömning men inte vara avgörande för bedömningen.

Hoppas du fick svar på din fråga
Med vänliga hälsningar,

Marcus KarlssonRådgivare