FrågaFAMILJERÄTTBodelning21/07/2014

Rätten till giftorättsgods

Hej! Jag är gift (vi är bägge svenska medborgare) och vi har helt skilda ekonomier. Vi bor i min mans bostadsrätt som han skaffade långt innan vi blev tillsammans. Skulle han avlida först, vad är det som gäller för mig, beträffande bostad? Och skulle han (inte jag) vilja skilja sig, vad skulle gälla då?

Tack i förväg. Vänliga hälsningar. A. Vidal

Lawline svarar

Hej och välkommen till Lawline!

I Sverige gäller att när ett äktenskap upplöses - oavsett om det sker genom dödsfall eller skilsmässa - ska en bodelning ske, varvid giftorättsgods ska fördelas lika mellan makarna (som utgångspunkt). Giftorättsgods är i princip all egendom som makarna äger, dvs såväl egendom som de ägt sedan tidigare och sådan som införskaffas under äktenskapet. Vissa möjligheter finns att göra egendom till enskild egendom, med effekten att egendomen inte ska tas in i en bodelning utan tvärtom behållas av den make som äger godset.

Vissa undantag och specialregler finns till angivna utgångspunkterna, men det kan inte komma ifråga att här redovisa för hela den svenska äktenskapsrätten.

Svaret på din fråga är att bostaden "ska delas lika" förutsatt att den inte utgör enskild egendom, se härom Äktenskapsbalken 7:2. Även om bostaden skulle vara enskild, finns viss möjlighet att mot ersättning bo kvar i bostaden.

Om skilsmässa är nära förestående eller om du önskar på en mer preciserad fråga är du välkommen att återkomma till oss på Lawline. Hoppas du i vart fall fått viss vägledning av detta svar.

Lawline RådgivareRådgivare