FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt13/09/2017

Om man får en polisanmälan mot sig som bör läggas ner

Hej har blivit anmäld för olaglig kameraövervakning, när den kamera som sitter uppsatt är en s.k dummy alltså en kameraatrapp. Min fråga vad kan jag göra gentemot anmälaren? När jag enligt kameraövervakningslagen inte behöver tillstånd för en kameraattrapp. Känner mig kränkt av denna anmälan,

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om det inte finns fog i anmälan kommer polisen att lägga ner sin utredning inom kort. Om polisen hör av sig för att få höra din version behöver du bara svara ärligt och förklara på vilka sätt du följt gällande regler. Det är mycket möjligt att de endast kräver detta genom ett brev eller telefonsamtal och att du inte behöver tas in på förhör eftersom polisen inte lär vilja lägga ner resurser på sådana här saker i onödan. Du behöver alltså inte göra mer än så mot anmälaren. Det är inte brottsligt att höra av sig till polisen om man tror någon begår något brottsligt så det finns inget du kan göra gentemot att ha blivit kränkt. Om detta är en person som på olika sätt gör saker som får dig att känna dig kränkt, t ex. genom ofredande, hot, misshandel osv. kan du självklart göra en egen polisanmälan men det blir ett ärende helt skilt från det här.

Vänligen,

Hanna KarlssonRådgivare