FrågaFAMILJERÄTTBodelning31/08/2018

​Om ena sambon har belånat bostaden mer, ska värdet fortfarande delas lika?

Hej! Jag och min sambo köpte en bostads rätt för 2500000 kr ( 50: 50) Jag har amorterat och min lån ligger på 1,100000 och han har lånat ytterligare och hans lån är 1.400000. Marknadspriset är max 3200000. Jag vet enlig lag delas hälften hälften men om han är rättvis ska vi dela så att jag får mer. Hur räknar man detta?

Tack på förhand

Lawline svarar

Hej, kul att du vänder dig till oss på Lawline!

Jag tolkar din fråga som att du och din sambo har gjort slut och skall sälja er gemensamma bostad.

Uppdelningen av bostadens värde
Under bodelningen så ska först avdrag för skulder göras på bostaden, så att alla skulder täcks (Sambolagen 13 §).

Det som återstår av bostadens värde delas sedan lika mellan er, se Sambolagen 14 §. Detta skulle resultera i att ni skulle få dela på det som finns kvar efter skulderna har räknats av, alltså 700 000kr. Det kommer sedan behövas göras ytterligare gemensamma avdrag för mäklarkostnader och andra eventuella försäljningskostnader.

Men om det på grund av era ekonomiska förhållanden inte är rimligt att du skall få mindre för att du har amorterat mer och din sambo har lånat mer pengar så kan man bortse från Sambolagens 12-14 §. Då kan man istället dela upp egendomen så att du får behålla mer (Sambolagen 15 §).

Om ni kommer överens om att dela bostadens värde på hälften och sen räkna av era skulder går det bra också, men då måste ni vara överens. Om ni inte kommer överens går man efter Sambolagens regler.

Om ni behöver hjälp med detta kan ni kontakta våra jurister här.

Hoppas svaret var till hjälp!

Vänliga hälsningar

Malin WaldénRådgivare