FrågaFAMILJERÄTTAdoption01/02/2018

Morförälders adoptionsrätt av tvångsomhändertaget barn

Hej! Min dotter har två barn ( 2 och 7 år gamla) som blev nyligen tvångsomhändertagna enligt LVU och placerades på ett jourfamiljehem. Barnen har upplevt mycket känslomässiga och psykiska lidande vid tvångsomhändertagandet. Nu undrar vi om det går att adoptera båda barnen eftersom socialnämnden vill inte att vi blir familjehem åt barnbarnen trots att det äldste barnen var familjehem placerad hos oss tidigare under 2 års tid?

Tack för ert svar

Lawline svarar

Hej och stort tack för att du valt att vända dig till Lawline med din fråga!

Adoptionsärenden är komplicerade och blir ännu mer komplicerade när tvångsomhändertagande även föreligger. Jag har inte tillräckligt med uppgifter för att göra en komplett bedömning men jag ska försöka vägleda er så gott det går.

Föräldrarna som har vårdnad måste samtycka till adoptionen om barnet är under 18 år enligt 4:5a 1 stycket Föräldrabalken (FB). Jag finner det svårt att se hur rätten skulle inhämta samtycket dock eftersom denna adoption föreslås genomgås under tiden för vården vad framgår av din fråga och socialtjänsten får en roll som "faktisk vårdnadshavare" under vårdtiden då det är socialtjänsten som bestämmer var vården ska beredas och hur den ska utformas under vårdtiden, 11§ LVU.

Domstolen ska inhämta information från socialtjänsten i adoptionsärenden som stöd för deras beslut enligt 4:10 1 stycket FB. Med tanke på att socialtjänsten av någon anledning beslutat att ni inte kan vara familjehem har jag svårt att se att rätten skulle godta en adoption i detta fall efter att informationen har inhämtats.

Sammanfattningsvis kan sägas att för att ett tillstånd till en adoption ska lämnas av rätten krävs dels att vissa formella förutsättningar är uppfyllda (samtycket är viktigt här), dels att adoptionen med hänsyn till principen om barnets bästa kan anses lämplig. Huruvida adoptionen kan anses lämplig och att tillstånd därmed kan beviljas härtill är en mer komplicerad fråga, som jag tyvärr inte kan ge dig ett svar på inom ramen för denna framställning mot bakgrund av den informationen du lämnat.

Om du behöver mer vägledning i denna fråga rekommenderar jag att du kontaktar en av lawlines jurister här eller så är du välkommen att ställa en ny fråga här.

Vänliga hälsningar,

Jessica KhooRådgivare