FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt30/10/2023

Kvarstad - Vad gäller?

Hej! Hoppas jag kommit rätt. Företaget Hoff Vinhandel är till den 31 oktober 2023 hyresgäst hos företaget Logic Consulting. Logic Consulting har aviserat flytt från Orrekulla industriområde till Sörred. Hyresgäst Hoff Vinhandel vill inte ha sitt lager i Sörred varför annan lokal tagits fram, för vinhåklnung. Den 29 oktober skickas från Hoff Vinhandel till Locig Consulting in anmälan att ta fram all lagervara för uttag 30 oktober 2023. I dag, 30 oktober, ringer förman för Logic Consulting upp Hoff Vinhandel och framför krav att ”sista fakturan skall vara betald för godset kan lämnas ut”. Gällande kontrakt stipulerar betalning per den 18de, efterföljande månad, vilket fullföljts sedan kontrakt ingåtts mellan Logic Consulting och Hoff Vinhandel. Fråga: - Kan hyresvärd hålla kunds varor i kvarstad? Tack för svar.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline,

UTREDNING

Den lagstiftning som främst behöver beaktas vid behandlingen av ditt ärende är rättegångsbalken (RB).

Central bestämmelse i förevarande fall återfinns i 15 kap. 1 § RB. Däri sägs att om någon visar sannolika skäl för att han har en fordran, som är eller kan antas bli föremål för rättegång eller prövning i annan liknande ordning, och det skäligen kan befaras att motparten genom att avvika, skaffa undan egendom eller förfara på annat sätt undandrar sig att betala skulden, får domstol förordna om kvarstad på så mycket av motpartens egendom att fordringen kan antas bli täckt vid utmätning.

Av innehållet i ovanstående lagrum (lagregel) kan ganska snabbt konstateras att beviljande av kvarstad förutsätter att käranden (sökanden, i det här fallet hyresvärden) ansöker om detta hos domstol. Det är således ingenting som ditt bolags motpart, alltså hyresvärden, helt efter eget gottfinnande kan fatta beslut om. Därutöver brukar detta regelmässigt ske i samband med eller under ett måls handläggning. Och såvitt jag förstår pågår inte någon domstolsprocess. Men även om så hade varit fallet uppställs, återigen mot bakgrund av det ovan nämnda lagrummet, flertalet krav för att kvarstad ska kunna beviljas och det finns enligt min mening ingenting som med styrka talar för att några sådana omständigheter skulle föreligga varför det sannolika utfallet också hade blivit ett avslagsbeslut för hyresvärdens del.

Det är sökanden som bär bevisbördan och därmed har att visa att rekvisitet ”sannolika skäl” är uppfyllt, vilket i ett kvarstadsärende i stort sett betyder att det som ska göras sannolikt helt enkelt är att vederbörande kommer att vinna det bakomliggande målet, se Högsta domstolens (HD) avgörande NJA 1988 s. 305. Men återigen, det pågår ju inget mål. Vidare kan det diskuteras om hyresvärden har en fordran på det sätt som avses i lagtexten. Det finns egentligen inget entydigt svar på frågan när en fordran uppkommer. Vanligtvis och i avtalsrättsliga sammanhang brukar det inte sällan heta att en fordran uppstår redan vid tidpunkten för avtalsslutet. Och så kan det säkert vara vid kortvariga avtal, exempelvis vid ett köpeavtal. Men när det gäller långvariga avtalsförhållanden som i ditt bolags fall är min uppfattning att hyresvärdens fordran uppstår när fullgörelse kan krävas av hyresgästen, dvs. när hyran har förfallit till betalning. I praxis har kvarstad inte beviljats för en fordran som ännu inte har uppkommit, se hovrättsfallet RH 1993:34. Detta talar naturligtvis också för att hyresvärden inte skulle vinna framgång med sitt yrkande om kvarstad.

Utöver detta och givet ditt bolags goda betalningshistorik och med tanke på att den i hyresavtalet angivna betalningsdagen är satt till den 18:e varje efterföljande månad går det knappast att argumentera för att det, såsom lagtexten är stipulerar, skäligen kan befaras att motparten (dvs. ditt bolag) genom att avvika, skaffa undan egendom eller förfara på annat sätt undandrar sig att betala skulden. Vidare är ditt bolag är inte på obestånd, dvs. insolvent. Sammanfattningsvis handlar det alltså inte på något sätt om att ditt bolag i egenskap hyresgäst försöker undkomma att fullgöra sin förpliktelse, dvs. att erlägga den sista hyresinbetalningen. Noterbart är likaledes att varje åtgärd varigenom någon sätter sig ur stånd att fullgöra en förpliktelse grundar inte heller kvarstad, beteendet hos motparten måste vara klandervärt. Emellertid aktualiseras inte det sistnämnda i det här fallet.

Notis: HD styr rättspraxis på straff- och civilrättens område samt i vissa offentligrättsliga ärenden och är den yttersta uttolkaren av all sådan lagstiftning. Genom sina avgöranden skapar domstolen s.k. prejudikat (normerande/vägledande rättsfall), vilka övriga domstolar i lägre instanser (tingsrätter och hovrätter) informellt har att följa.

Avslutande ord och ytterligare rådgivning

Sammantaget kan så här långt och som svar på din faktiska (och enda) fråga slås fast att hyresvärden inte kan hålla inne de aktuella lagervarorna. Om så ändå sker kan, beroende på vad som händer, ett skadeståndsansvar utlösas. Jämte detta ska sägas att det kan finnas skäl att hos Kronofogdemyndigheten ansöka om ett handräckningsförfarande och närmare bestämt s.k. särskild handräckning och då enligt lagen om betalningsföreläggande och handräckning (BfL). Av 4 § 1 st. 1 p. BfL följer nämligen att en ansökan om särskild handräckning får avse en skyldighet för svaranden (hyresvärden) att vidta rättelse när sökandens (ditt bolag) besittning egenmäktigt har rubbats eller någon annan olovlig åtgärd har vidtagits beträffande fast eller lös egendom eller utövningen av sökandens rätt till viss egendom på annat sätt olovligen hindras.

Vid fler frågor är du varmt välkommen att höra av dig på nytt. Antingen här på hemsidan och då genom några av våra utmärkta betaltjänster eller via vår ordinarie byråverksamhet. Själv nås jag på jacob.bjornberg@lawline.se och du får mer än gärna kontakta mig direkt ifall du önskar ytterligare hjälp i den fortsatta processen.

Notera dock att vi på straff- och skatterättens område endast ger viss typ av inledande rådgivning likt denna och då inom ramen för vår expresstjänst som du numera har nyttjat. Byrån åtar sig inte några sådana uppdrag fullt ut. I så fall behöver du vända dig till en byrå specialiserad på straff- respektive skatterätt.

Avslutningsvis är den livliga förhoppningen att min hantering av ditt ärende har varit matnyttig och presenterats i en för dig utförlig och tillfredsställande form. Återkom gärna med synpunkter genom att skicka in ett omdöme när du mottar en sådan förfrågan.

Vänligen,

Jacob BjörnbergRådgivare