FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt10/08/2023

Kroppsvisitation av det andra könet

Vad säger lagen om kroppsvisitation av det andra könet? För kvinnliga poliser får visitera en man men en man får inte visitera en kvinna? Och kan en man kräva att bli visiterad av en kvinnlig polis och en kvinna kräva att enbart bli visiterad av en manlig polis?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vägledning finns att hämta i Rättegångsbalken (1942:740) (hädanefter RB) och i Polislagen (1984:387) (hädanefter PL).

Polisen har en laglig möjlighet att kroppsvisitera folk (19 § PL). En kroppsvisitation av en person innebär att polisen gör en undersökning av kläder och annat som personen bär på sig, samt väskor, paket och andra föremål som personen har med sig (28:11 st.3 RB).

En kroppsvisitation av en kvinna får varken verkställas eller bevittnas av någon annan än en kvinna, läkare eller legitimerad sjuksköterska (28:13 st.3 RB). Det finns emellertid undantag från detta. När kroppsvisitationen enbart innebär att föremål som kvinnan har med sig undersöks får det både verkställas och bevittnas av en man (28:13 st.3 RB). Det innebär alltså att en manlig polis får undersöka en kvinnas handväska eller något annat som hon har med sig, men inte de kläder hon bär på sig.

Det finns emellertid inte någon lagregel som säger att en kvinna inte får visitera en man vilket innebär att män kan visiteras av både manliga och kvinnliga poliser. Det finns heller ingen lagregel som säger att den misstänkte har rätt att kräva att bli kroppsvisiterad av en polis som tillhör ett visst specifikt kön.

Lawline RådgivareRådgivare