FrågaFAMILJERÄTTBodelning29/03/2017

Krediter vid bodelning

När jag och min ex-fru skildes så skaffade vi krediter som tyvärr bara stod på mig så jag undrar vad som gäller krediter som skaffat efter giftermål vid separation det krediter på saker inte hus eller bil.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

En av huvudreglerna i svensk äktenskapsrätt följer av 1 kap. 3 § äktenskapsbalken (1987:230) (ÄktB) och stadgar att varje make råder över sin egendom och svarar för sina skulder. Det här innebär att eftersom skulderna endast står på dig så är det i juridisk mening dina skulder, och därmed du som svarar för dem. Om du inte kan komma överens med din exfru om att hon ska betala delar av dem så behöver hon inte göra det. Av detta skäl är det viktigt att båda står som kredithavare på gemensamma krediter.

Jag hoppas att du är nöjd med ditt svar, om inte, eller om du har närmre funderingar är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline!

Beatrice WalldovRådgivare