FrågaFAMILJERÄTTAdoption27/01/2018

Kan min sambo bli vårdnadshavare till min son om jag dör?

Jag har en son som blev till med hjälp av insemination med okänd donator. Kan min sambo som då sonen ser som sin pappa adoptera och ha delad vårdnad med mig utan att vi är gifta eller kan man skriva på något papper om att något skulle hända mig så är det sambon som blir vårdnadshavare?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Din fråga berör både adoptionsmöjligheterna samt vem som tar hand om ditt barn när du går bort.

Endast makar får adoptera

Lagen är strukturerad på sådant vi att efter en adoption så ska de juridiska banden till barnet klippas till de biologiska föräldrarna, förutom om man gör en adoption mellan makar för då ska barnet ses som gemensamt (4 kap. 4 § Föräldrabalken). Detta innebär tyvärr att det krävs att man gifter sig, annars innebär en adoption från dig till din man att dina barn till barnet bryts, vilket inte är önskvärt såklart. Mina funderingar kring varför lagen ser ut så är att förr var det mer vanligt att man var gifta än sambor hela livet ut. En annan tanke är även för att barn ska skyddas och att ett äktenskap kan ses som en starkare relation än sambor och då ge en trygghet till barnet att inte få skilda hem i framtiden. I dagsläget är många sambor hela livet utan att gifta sig och där har tyvärr inte lagen hängt med eller funnit en lösning. Om ni gifter er kommer din sambo kunna adoptera din son.

Socialnämnden tillsätter ny vårdnadshavare

Om båda föräldrarna är vårdnadshavare för barnet och den ena föräldern dör blir den andra föräldern ensam vårdnadshavare. Om båda föräldrarna dör ska rätten anförtro vårdnaden om barnet till en eller två särskilt förordnade vårdnadshavare. I och med att din sambo inte kan adoptera och vara vårdnadshavare i lagens mening kommer det sistnämnda gälla då barnet lämnas utan vårdnadshavare (6 kap. 9 § Föräldrabalken).

Den särskilt förordnade vårdnadshavaren som utses ska vara lämpad att ge barnet omvårdnad, trygghet och en god fostran. Den avlidna förälderns önskemål ska tas till vara på när särskild vårdnadshavare förordnat, förutsatt att det är lämpligt. (6 kap. 10 a § Föräldrabalken)

Enligt förarbetena anses det vara olämpligt om barnet har nått en viss mognad och motsätter sig att den av föräldrarna önskade personen utses till vårdnadshavare för honom/henne. Ett annat typfall är om förhållandena har ändrats på ett sådant sätt sedan föräldrarna uttryckte sitt önskemål att det därför skulle vara olämpligt följa föräldrarnas önskemål. Exempelvis om du uttrycker det nu och sedan separerar och du dör först flera år senare kan det ifrågasättas om din önskan fortfarande var att ditt då ex skulle ta över vårdnaden.

Enligt 10 kap 7 § Föräldrabalken "Skall efter föräldrarnas död förmyndare förordnas för en underårig och har föräldrarna eller en av dem gett till känna vem de önskar till förmyndare, skall denna person förordnas om det inte är olämpligt."

Sammanfattningsvis...

… kan inte din sambo adoptera din son men du kan uttrycka din vilja efter din död, och det ska tas hänsyn till. En bra idé är därför att skriva ett testamente och ange din vilja om vårdnaden. Det ska då tas hänsyn till i bedömningen men utöver din vilja kommer även din sambos belägenhet och vilja tas hänsyn till samt barnets vilja (beroende på ålder och mognad). Utöver det kommer det även bedömas om det kan anses lämpligt att din sambo tar över vårdnaden. Om det är lämpligt, din sambo vill och barnet inte motsätter sig det och du testamenterat din vilja så är det ett gott underlag för rätten att utse din sambo som förordnad vårdnadshavare. Det är inte 100 % säkert, då det är upp till rätten att ta beslutet när ett barn förlorar sin vårdnadshavare, men det är vad du kan göra och det kommer tas hänsyn till.

Lycka till!

Om du vill ha mer rådgivning är du mer än välkommen att vända dig till några av våra andra tjänster:

- Gratis telefonrådgivning, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 2.

- Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom tre dagar för 995 kr, klicka här

- Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom 24 h för 1495 kr, klicka här

- Boka tid med en jurist för 1677,50 kr/h, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 1.

Med vänlig hälsning,

Natalie van den BroekRådgivare