FrågaFAMILJERÄTTAdoption12/02/2018

Kan man adoptera en 18-årig asylsökande?

Hej,

Jag och min man (båda 57 år) vill gärna adoptera den afghanske pojke som vi nu känt i

1,5 år och som bott hos oss i 0,5 år. Han är 17 år men har blivit uppskriven i ålder till 18 år och i samband med det fått avslag på sin asylansökan. Vi har nu hjälpt honom (tillsammans med advokatbiträde) att överklaga, och väntar nervöst på detta.

I vår familj finns också 2 döttrar, 20 och 27 år. De bor för tillfället båda hemma. Vi är alla som en stor familj, och vi har lärt känna pojken väl och vi vet att han trivs mycket bra.

Går det att adoptera och hur gör man?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För det första kan man konstatera att det inte finns några hinder för att adoptera när det kommer till dig och din man. Ni är båda över 25 år och är som makar överens om adoptionen (4 kap. 1 och 3 § föräldrabalken).

När det kommer till den som ska bli adopterad måste det finnas samtycke om personen är över 12 år, och föräldrars godkännande om personen är under 18 (4 kap. 5 och 5a § föräldrabalken). I det här fallet behövs det alltså bara ett samtycke, eftersom han redan ansetts ha fyllt 18 år.

Utöver dessa kriterier krävs det däremot också att rätten kommer fram till att adoptionen är lämplig (4 kap. 6 § föräldrabalken). Detta innebär för det första att adoptionen måste vara till fördel för barnet och utöver det:

- att sökanden har uppfostrat barnet eller vill uppfostra barnet, eller

- att det med utgångspunkt i barnet och sökandens personliga förhållande finns en särskild anledning till adoptionen.

I erat fall skulle adoptionen visserligen vara till fördel för killen, men ni har inte uppfostrat honom och har ingen möjlighet att göra det i framtiden heller eftersom han numera är vuxen. Det enda som återstår är då ifall det finns "särskilda skäl" till adoptionen.

Högsta domstolen har uttalat sig just angående vad som utgör särskilda skäl i ett rättsfall vars omständigheter till viss del liknar era (NJA 1989 s. 67). Där slog man fast att adoption inte ska medges om det huvudsakliga syftet med adoptionen är att personen ska beviljas uppehållstillstånd eller liknande, just för att förhindra eventuellt missbruk av adoptionsmöjligheten. På grund av den risken uppställer man alltså ännu högre krav på det personliga förhållandet mellan sökanden och barnet för att adoptionen ska kunna medges. Det måste finnas tydliga skäl till skapa ett familjerättsligt band, vilket innebär att det måste framgå av relationens art att det främsta skälet till adoptionen är att göra personen till en del av familjen. Relationen måste normalt alltså vara som mellan föräldrar och biologiska barn. Förutom själva relationen lägger man också vikt vid hur länge man känt varandra.

Ansökan om adoption görs hos en tingsrätt genom en skriftlig ansökan som måste innehålla vissa uppgifter. För mer information kan ni klicka här.

Personligen gör jag bedömningen att ni kommer ha svårt att vinna framgång med er adoptionsansökan, särskilt med tanke på att det finns en risk för "missbruk" av adoptioner i dessa tider och då ni känt varandra en ganska begränsad tid.

Behöver du mer rådgivning kan du ringa till oss på Lawline på nummer 08-533 300 04. Vi besvarar samtal måndag till fredag från 10.00 till 16.00.

Vänligen

Pegah FazliRådgivare